Praca w służbie BHP to materia, którą nie do końca można zaplanować. Wypadki przy pracy, kontrole Inspekcji Pracy, awarie to sytuacje, których nie da się przewidzieć. Jednak mnóstwo innych działań można i powinno się planować. I ja Ci dzisiaj zaproponuję, jak zaplanować pracę w służbie BHP na cały rok!
Wstęp
Planowanie pracy z odpowiednim wyprzedzeniem ma sporo plusów:
- Nie pracujesz w chaosie i bałaganie.
- Każdego miesiąca, tygodnia i dnia wiesz, co konkretnie masz do zrobienia.
- Nie pominiesz żadnych ważnych terminów na realizację obowiązków, np. sporządzenia Z-10.
- Zbierzesz sobie niezbędne informacje z odpowiednim wyprzedzeniem, a nie na ostatni moment.
- Zadbasz o regularność, np. kontroli BHP, aktualizacji oceny ryzyka zawodowego itp.
- Dzięki dobrej organizacji pracy, możesz wygospodarować sobie czas na rozwój, np. przeczytanie artykułów na blogu BHP od podszewki. 😉
Nigdy nie da się zaplanować pracy w 100% (i nawet nie powinno się tak planować). Nie da się przewidzieć sytuacji losowych. Jednak zawsze lepiej jest mieć plan i dopasować go do potrzeb chwili, niż nie mieć niczego.
Poniżej zaproponuję Ci, jak zaplanować pracę w służbie BHP na cały rok. Zachęcam jednak, aby artykuł ten potraktować jako inspirację, którą śmiało możesz dopasować do swojej sytuacji oraz wzbogacić o obowiązki i działania wynikające ze specyfiki Twojego zakładu i branży.
Lecimy!
Pod koniec roku
Podsumuj mijający rok
Aby dobrze zaplanować nadchodzący rok, trzeba zacząć od podsumowania mijającego roku. Przejrzyj swoje cele, projekty, zadania. Przekartuj swój kalendarz, aby wychwycić, czy coś Ci nie umknęło. Jeśli tak było, spisz te “zaginione” zadania i zdecyduj, czy nadal są aktualne. Jeśli tak, to zaplanuj, kiedy się nimi zająć. Moja wskazówka jest taka, żeby zrobić to jeszcze w miarę możliwości w grudniu, ponieważ takie domykanie pętli, daje bardzo miłe poczucie “czystej karty”.
Zapisz sobie, co poszło dobrze, z czego jesteś zadowolony. Zanotuj też, czego nie udało się zrobić i – co bardzo ważne – dlaczego. Dzięki takiej analizie, będziesz w stanie wyłapać przeszkody i wyeliminować je. Pozwoli Ci to również dopracować swój system organizacji pracy.
Poproś innych o dane
Pierwszy kwartał nowego roku wiąże się zwykle z szeregiem sprawozdań do wykonania. W większości przypadków, do zrealizowania tych obowiązków potrzebujemy informacji z innych działów w zakładzie. Jeśli już teraz, w grudniu, wyślemy maile z prośbą o dostarczenie danych w pierwszych dniach stycznia, mamy znacznie większą szansę na ich otrzymanie. Jeśli zostawimy sobie to na ostatni moment, może się okazać, że nie zdążymy na czas z naszymi obowiązkami.
Zacznij od zaplanowania… odpoczynku! 🙂
Praca pracą, ale odpoczynek jest równie ważny. Bez krzty zażenowania proponuję Ci więc, aby zacząć planować rok od zaplanowania dni wolnych! Tak! I mówi Ci to prawdziwa pracoholiczka. 🙂
Zapoznaj się z kalendarzem na nadchodzący rok i ustal, kiedy i ile dni wolnego potrzebujesz, aby skorzystać z długiego weekendu (np. majowego), przedłużyć sobie Święta albo zapewnić sobie wolne w ważnych dla Ciebie terminach, np. w dniu urodzin czy rocznicy ślubu. Możesz też ustalić sobie dłuższy urlop, jeśli już teraz wiesz, kiedy zechcesz się na niego udać.
Wierz mi, zupełnie inaczej się pracuje, jeśli masz na horyzoncie zaplanowany czas na wypoczynek. Praca w służbie BHP jest wymagająca psychicznie. Zadbaj więc o relaks.
Styczeń
Zaktualizuj dane za poprzedni rok
Pierwsze dni nowego roku proponuję poświęcić na podsumowania. Co konkretnie zrobić:
- Policzyć wskaźniki wypadków.
- Uzupełnić rejestr wypadków przy pracy.
- Uzupełnić statystyki dotyczące wypadków, np.: liczba wypadków według jednostek organizacyjnych, według wieku lub stażu pracy poszkodowanych, według stanowisk itp.
- Uzupełnić rejestr chorób zawodowych.
- Uzupełnić rejestry pomiarów środowiska pracy.
- Zaktualizować rejestr prac narażających pracowników na działanie szkodliwego czynnika biologicznego zakwalifikowanego do grupy 3 lub 4
- Zaktualizować rejestr pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników biologicznych zakwalifikowanych do grupy 3 lub 4 zagrożenia
- Zaktualizować rejestr prac których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
- Zaktualizować rejestr pracowników narażonych na działanie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
Wiele z tych danych będą Ci niebawem potrzebne, więc naprawdę warto zająć się nimi właśnie teraz, na samym początku stycznia.
Niektóre dane to Ty będziesz musiał podać innym działom, np. dane o wypadkach potrzebne będą Działowi HR do wypełnienia formularza ZUS IWA. Termin jego złożenia to 31 stycznia. Szczegółowy sposób podawania danych do tej informacji znajdziesz w artykule Jak podać dane o wypadkach i zagrożeniach do ZUS IWA.
Pamiętaj też, że jeśli masz jakieś zaległości, to również ogarnij je teraz. Najczęściej są to zaległe sprawozdania Z-KW. Warto posprawdzać, czy przypadkiem nie umknęło Ci złożenie Z-KW do któregoś wypadku, a jeśli tak, to jak najszybciej nadrób braki. Wypełnienie tego formularza nie jest proste, dlatego w moim kursie “WPP od podszewki” poświęciłam mu cały Moduł 5. Pokazuję tam jak, krok po kroku, rubryka po rubryce, należy go sporządzić.
Czynniki lub procesy rakotwórcze, mutagenne i reprotoksyczne
W styczniu każdy zakład stosujący czynniki lub procesy o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym, musi złożyć informację w tym zakresie do właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego oraz do właściwego okręgowego inspektora pracy. Czas na realizację tego obowiązku jest do 15 stycznia (liczy się data stempla pocztowego).
Zważywszy na to, że już na początku stycznia mamy aż dwa dni ustawowo wolne od pracy (1.01. i 6.01.), to odliczając weekendy okazuje się, że na sporządzenie tego dokumentu mamy raptem kilka dni.
Druga kwestia, to wysyłka firmowej poczty. Są zakłady, w których poczta wysyłana jest tylko 2 lub 3 razy w tygodniu. To też musisz uwzględnić, aby Twoje sprawozdanie wyszło na czas i nie przekroczyło daty 15 stycznia. Warto więc zawczasu zaplanować sobie pracę nad tym dokumentem.
A jeśli napotkasz problem ze sporządzaniem tej informacji, pamiętaj, że w każdej chwili możesz skorzystać z mojego kursu online “Czynniki rakotwórcze, mutagenne i reprotoksyczne”. Omówiłam tam bardzo precyzyjnie, jak poradzić sobie z całym zagadnieniem. Moduł 3 kursu w całości poświęcony jest sporządzaniu sprawozdania.
Analiza stanu BHP
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, analizę stanu BHP należy sporządzić minimum raz w roku. Co prawda nie ma obowiązku, aby działo się to akurat w styczniu. Może to być każdy inny czas, np. w marcu, lipcu albo wrześniu. Jednak ja zawsze sporządzałam ten dokument na początku roku za rok poprzedni i do tego samego chcę Cię zachęcić. Dlaczego?
Analiza stanu BHP to podsumowanie stanu bezpieczeństwa pracy w zakładzie. To idealna podstawa do przygotowania innych dokumentów w zakładzie (np. Z-10, które trzeba sporządzić do 15 lutego), ale też do zaplanowania swojej pracy i celów związanych z BHP dla zakładu. Dlatego warto jest wykonać analizę stanu BHP właśnie teraz!
Zapoznaj się z artykułem “Jak napisać analizę stanu BHP”, a jeśli potrzebujesz więcej wskazówek w tej materii, zachęcam Cię do obejrzenia minikursu “Analiza stanu BHP”, gdzie pokazuję, jak przeprowadzić analizę w prosty, nieskomplikowany sposób. W bonusie otrzymujesz formatkę analizy stanu BHP do wypełnienia.
Prace komisji BHP
Komisja BHP to organ, który musi zostać powołany w sytuacji, gdy w zakładzie pracuje powyżej 250 pracowników. Obowiązkowo musi zbierać się raz na kwartał. Koniecznie zatem zaplanuj pierwsze spotkanie.
Najlepszym momentem będzie termin, kiedy już masz sporządzony przynajmniej szkic analizy stanu BHP. To idealny czas i miejsce, aby przedyskutować stan BHP w zakładzie, wyciągnąć wnioski, podjąć decyzje i wyznaczyć cele. Tym bardziej, że jednym z prawnych obowiązków komisji jest właśnie okresowe analizowanie stanu BHP!
Wskazówka: Spróbuj wyznaczyć od razu wszystkie 4 spotkania komisji BHP, przynajmniej wstępnie. Dzięki temu, znów usystematyzujesz swoją pracę i będziesz w stanie przygotować odpowiednie dane na kolejne spotkania.
Więcej o pracy komisji BHP pisałam w artykule “Co to jest komisja BHP i jakie ma zadania”.
Luty
Sprawozdanie Z-10
Luty w większości zakładów to czas sprawozdania Z-10. Należy je złożyć online, na platformie Głównego Urzędu Statystycznego, do 15 lutego (włącznie).
Aby prawidłowo przygotować to sprawozdanie, potrzebujesz szeregu informacji, między innymi:
- wyników pomiarów środowiska pracy,
- informacji o wypadkowości,
- danych o osobach pracujących w narażeniu na czynniki szkodliwe,
- wyników oceny ryzyka zawodowego itd.
Jeśli uzupełnienie sprawozdania Z-10 to dla Ciebie czarna magia, koniecznie skorzystaj z mojego przewodnika “Jak wypełnić sprawozdanie o warunkach pracy Z-10” dostępnego na blogu. Opisałam tam, krok po kroku, co i w jaki sposób należy wypełnić.
Prekursory narkotyków
Jeżeli w zakładzie stosowane są prekursory narkotyków kat. 2, należy przekazać informację o ilościach wykorzystywanych lub dostarczanych do zakładu produktów do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Termin na przekazanie tej informacji upływa 15 lutego.
Jeżeli w zakładzie stosuje się prekursory kat. 3, taką samą informację składa się na wniosek PPIS. Wówczas otrzymasz też indywidualnie określony termin realizacji tego wezwania. Na ogół jest on przewidziany na 28 lutego, ale nie musi tak być. Zawsze zwróć na to uwagę we wniosku organu.
Przeczytaj artykuł na blogu o prekursorach, jeśli interesują Cię szczegóły.
Sprawozdanie ADR
Obowiązek sprawozdawczy w tym zakresie jest nałożony na wszystkie podmioty zajmujące się: przewozem, załadunkiem, rozładunkiem oraz pakowaniem i rozlewaniem towarów niebezpiecznych.
To sprawozdanie nie należy do obowiązków pracownika służby BHP. Wspominam jednak o tym, bo wiem między innymi z własnego doświadczenia zawodowego, że pracownik służby BHP często dostarcza dane, zleca wykonanie tego sprawozdania, a następnie przesyła go do odpowiedniego organu.
Sprawozdanie to może sporządzić jedynie doradca ds. bezpieczeństwa w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych (zwany w skrócie doradcą ADR), z którym współpracuje zakład. Gotowy dokument musi zostać zatwierdzony przez pracodawcę i przesłany do właściwego ze względu na siedzibę zakładu (zakładu, a nie oddziału czy filii – to ważna różnica) Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (WITD).
Jeśli w Twoim miejscu pracy dopilnowanie sprawozdania ADR to Twój obowiązek, koniecznie skontaktuj się z doradcą ADR odpowiednio wcześniej. Pamiętaj, że zakład musi dostarczyć doradcy niezbędne dane, a doradca potrzebuje czasu na ich opracowanie.
Termin złożenia sprawozdania do WITD upływa 28 lutego za poprzedni rok kalendarzowy.
Marzec
Pomiary środowiska pracy
Jesteś już po wszystkich obowiązkach sprawozdawczych, warto więc zabrać się za kolejne przedsięwzięcia. Proponuję Ci zaplanowanie i zorganizowanie pomiarów czynników szkodliwych i/lub uciążliwych w środowisku pracy.
Oczywiście, jeśli z Twoich wyników poprzednich pomiarów, obowiązek przeprowadzenia kolejnych jest w innym terminie, nie ma problemu, zaplanuj je sobie wtedy, kiedy potrzeba. Jeśli jednak masz tutaj pole do decyzji, zachęcam, aby pomiary zlecać właśnie teraz. Z doświadczenia wiem, że w dużych zakładach, przeprowadzenie pomiarów może zabrać nawet kilka tygodni. Warto zatem zlecić je teraz i na podstawie uzyskanych wyników przeprowadzić kolejne działania.
Kwiecień
Aktualizacje związane z wynikami pomiarów środowiska pracy
Po przeprowadzonych pomiarach środowiska pracy, czas na wykorzystanie tych danych do dalszych czynności. Koniecznie więc:
- przekaż wyniki pomiarów do zapoznania pracowników,
- przygotuj karty i rejestry czynników szkodliwych,
- zaktualizuj skierowania na badania profilaktyczne dla pracowników,
- zaktualizuj prezentację szkoleniową do instruktażu ogólnego,
- zaktualizuj powiązane dokumenty, np.: rejestr osób i/lub prac w narażeniu na czynniki rakotwórcze lub mutagenne itd.
Pamiętaj też o zestawieniu wyników z poprzednimi. Zobaczysz w ten sposób, czy wdrożone w zakładzie środki bezpieczeństwa są skuteczne czy nie. A to z kolei świetny temat do kolejnego, drugiego w tym roku, spotkania komisji BHP!
Ocena ryzyka zawodowego
Po przeprowadzonych pomiarach środowiska pracy, warto jest przejrzeć oceny ryzyka zawodowego i zaktualizować te, które tego wymagają. Trzeba oczywiście przeanalizować na całość oceny, nie tylko wyniki pomiarów.
I nawet, jeżeli okaże się, że niczego zmieniać nie trzeba, zachęcam, aby przynajmniej raz w roku zajrzeć do ORZ i poświadczyć przegląd chociażby datą i podpisem. Taka praktyka, oprócz jej oczywistej wartości dla bezpieczeństwa w zakładzie, jest bardzo pozytywnie odbierana również podczas wszelakich kontroli lub audytów.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule “Kiedy trzeba wykonywać i aktualizować ocenę ryzyka zawodowego”.
Maj
Przegląd dokumentów
W maju można zająć się przejrzeniem wszelkich dokumentów zakładowych związanych z BHP. W zakładach nieustannie tyle się dzieje, że warto raz w roku zrobić gruntowny przegląd i zaktualizować co trzeba. Co konkretnie sprawdzić?
1. Regulamin pracy wraz z załącznikami:
- Zwróć uwagę, czy w regulaminie są aktualne informacje, np. o grupach szkoleniowych i częstotliwościach kierowania ich na szkolenia okresowe w dziedzinie BHP.
- Sprawdź, czy wykaz prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią jest aktualny.
- Zobacz, czy przypadkiem zmiany w zakładzie nie powodują, że pewne prace staną się wzbronione dla pracowników młodocianych.
2. Procedury, np.:
- postępowania w sytuacji wypadku przy pracy,
- zgłaszania zdarzeń potencjalnie wypadkowych,
- organizacji prac niebezpiecznych pod względem pożarowym,
- organizacji prac na wysokości itd.
3. Instrukcje – od ogólnych, które opracowuje pracownik służy BHP, aż po te dotyczące pracy z maszyną lub procesem. Jeśli coś się w zakładzie zmieniło, np.: stosowane produkty, materiały czy organizacja pracy, koniecznie trzeba zaktualizować te informacje w instrukcjach.
Uwaga: Pamiętaj, że wszystkie powyższe zapisy procedur i instrukcji trzeba również sprawdzić w praktyce. Zweryfikuj więc, czy to co na papierze, funkcjonuje tak samo na hali produkcyjnej.
Zagadnienie instrukcji i procedur omówiłam szczegółowo podczas webinaru “„Instrukcje i procedury w zakładzie”, z którego możesz w każdej chwili skorzystać.
4. Wykazy, czyli np.:
- prac szczególnie niebezpiecznych
- prac wykonywanych przez przynajmniej 2 osoby
- prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej
5. Protokoły pokontrolne PIP / PIS
Warto zweryfikować, czy wszystkie działania wypunktowane przez Państwową Inspekcję Pracy i Państwową Inspekcję Sanitarną, zostały wdrożone. Zdarza się, że działania wymagające długiego czasu realizacji, zwyczajnie umykają. Przypomnę również, że na nakazy i wystąpienia należy odpowiedzieć.
Czerwiec
Upały
Na tapet wjeżdża temat upałów. Koniecznie więc trzeba zasygnalizować zwiększone zapotrzebowanie na wodę i napoje profilaktyczne. Pamiętaj, że to sprawa, która ma naprawdę najwyższy priorytet, ponieważ wody po prosu nie może zabraknąć.
Firmy zewnętrzne
Co prawda firmy zewnętrzne pojawiają się w zakładzie przez cały rok i powinieneś na bieżąco kontrolować ich prace, jednak często letnie miesiące to czas wielu dodatkowych zleceń, np.: remontów, mycia świetlików, naprawy dachu, malowania layoutów i dróg komunikacyjnych itd. – w zależności od bieżących potrzeb.
Warto więc zwrócić szczególną uwagę na pracowników firm zewnętrznych:
- czy wykonują prace zgodnie z przepisami BHP,
- czy stosują wymagane środki ochrony indywidualnej,
- czy prawidłowo poruszają się po zakładzie itd.
Przypominam też, że w takich sytuacjach zawsze powinien być wyznaczony koordynator BHP. Temat firm zewnętrznych i podwykonawców, a także sposób wyznaczania koordynatora, omówiłam szczegółowo podczas webinaru „Jak ogarnąć podwykonawców”.
Produkty chemiczne
W poprzednim akapicie wspominałam o pracach remontowych. Nie wiem jak u Ciebie, ale ja podczas takich prac regularnie znajdowałam w zakładzie na jakiś “niezidentyfikowany” produkt chemiczny. A to jakiś rozpuszczalnik, a to farbę, a to smar, który ktoś zakupił “bo potrzebował na już”.
Wszystkie niebezpieczne produkty chemiczne stosowane w zakładzie, muszą być zakupione i stosowane według odpowiednich procedur. Obowiązkowo też należy posiadać aktualne karty charakterystyki, o czym niestety często się zapomina.
Skoro zaczynają się remonty wymagające stosowania dodatkowych środków chemicznych, a do zakładu wchodzi więcej firm zewnętrznych, to prawdopodobieństwo nieprawidłowości rośnie. Włącz do swoich codziennych obowiązków kontrole tego tematu, a przy okazji zweryfikuj też regularnie kupowane i stosowane środki chemiczne.
Lipiec
Przegląd warunków pracy
Rozpoczyna się druga połowa roku. To idealny moment, aby zrobić nieco szerszy lub gruntowniejszy przegląd warunków pracy. To z kolei świetnie wiąże się ze zbliżającym się, trzecim już posiedzeniem komisji BHP. Dokonywanie przeglądu warunków pracy to jedno z zadań tego organu. Zachęcam więc, aby wyjść z sali konferencyjnej i zorganizować taki zespołowy przegląd całą komisją BHP.
Po przeglądzie można wspólnie sformułować wnioski dotyczące poprawy warunków pracy i stworzyć plan działania na drugie półrocze. Jeśli poprawa niektórych warunków będzie wiązała się z większymi inwestycjami, to na spokojnie można zrobić rozeznanie, zebrać oferty i zabudżetować środki finansowe na te cele na kolejny rok.
Jak widzisz, tematy na komisje BHP dobrze jest wcześniej zaplanować. Dzięki temu ma ona szansę być przydatnym i wartościowym organem, a nie fikcją, gdzie tylko behapowiec przygotowuje treści, prezentuje i proponuje działania, a pozostali członkowie jedynie krytykują.
Sierpień
Uporządkuj swoją pracę
W sierpniu najczęściej odbywają się w zakładach przerwy produkcyjne. Jest to zatem świetny moment, aby przyjrzeć się trochę organizacji własnej pracy. I choć z całego serca zachęcam, aby wszystko mieć zawsze na bieżąco, to jednocześnie dobrze wiem, jak to jest w praktyce i zaległości mogą zdarzyć się każdemu. Warto więc w sierpniu:
- zweryfikować swój system pracy i dopracować obszary, z których nie jesteśmy zadowoleni,
- usprawnić swoją pracę np. poprzez przygotowanie sobie przydatnych narzędzi: szablonów, arkuszy, schematów, checklist itp.,
- uporządkować lub zaktualizować dokumenty, które zostały zaniedbane,
- uzupełnić wszelkie tabele, dane, statystyki itp.
- wyrzucić nieaktualne dokumenty, zbędne pisma informacyjne, ulotki, oferty itp.
Prace niestandardowe
Pracownicy idą na urlop, a w zakładzie teoretycznie niewiele się dzieje. Niech Cię jednak to nie zmyli. To czas, kiedy nie ma regularnej pracy, ale pojawiają się prace niestandardowe, czyli wszelkie prace remontowe, konserwacyjne, porządkowe i reorganizacyjne. To masa zagrożeń! Dlatego też, nie spędzaj tego czasu za biurkiem, tylko kontroluj zakład jak zwykle.
Wrzesień
Akcje podnoszące świadomość
Po sierpniowej przerwie urlopowej, pracownicy często potrzebuję kilka dni, aby wrócić do zakładowej rzeczywistości. Często można zaobserwować wtedy wzrost zdarzeń potencjalnie wypadkowych oraz samych wypadków.
Aby temu zapobiec, warto zorganizować jakąś akcję promującą bezpieczną pracę. Tematów może być mnóstwo. Najlepiej pokierować się tutaj konkretnymi problemami zakładu. Sprawdź, gdzie są słabe punkty w zakładzie, do jakich wypadków najczęściej dochodzi, w jakich obszarach bezpieczeństwo nie jest na oczekiwanym poziomie.
Jeśli do Twojego pomysłu na kampanię będziesz potrzebować jakichś plakatów lub innych narzędzi edukacyjnych, koniecznie zadbaj o ich wykonanie lub zamówienie nieco wcześniej.
Dzień pracownika służby BHP
19 września przypada nasze święto zawodowe, czyli Dzień Pracownika Służby BHP. Póki co, nie ma ono długiej tradycji, ale staje się coraz popularniejsze. Gdy sięgnę pamięcią, to w 2016 czy 2017 mało kto słyszał o tym święcie. W 2018 można było już spotkać tę informację na wielu branżowych portalach, a w 2019 roku zyskało już na tyle sporą popularność, że na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej życzenia składała nam sama pni minister. Jest to więc idealny moment, aby spotkać się w gronie znajomych behapowców i trochę poświętować! 🙂
Październik
W październiku proponuję Ci przyjrzeć się wypadkom i chorobom zawodowym. Można powoli pokusić się o przegląd statystyk za trzy pierwsze kwartały, ich porównanie i wyciągnięcie pierwszych wniosków i ocenę, czy aktualnie wdrożone środki profilaktyczne są skuteczne. Jeżeli uznamy, że nie, to idealny czas, aby zaplanować projekty lub działania podnoszące bezpieczeństwo i eliminujące wypadkowość i choroby zawodowe. Większość zakładów właśnie teraz budżetuje środki finansowe na kolejny rok, więc pomysły w tym zakresie mają szansę na wdrożenie.
Ponadto, jest to idealny temat na na czwarte i ostatnie w tym roku posiedzenie komisji BHP! Przypomnę, że opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym to jeden z ustawowych obowiązków komisji BHP.
Jeśli temat wypadków przy pracy to Twoja zawodowa pięta Achillesa, koniecznie dołącz do mojego kursu online “WPP od podszewki”. Uczę w nim, jak krok po kroku przeprowadzić całe postępowanie powypadkowe. Prostym językiem, na konkretnych przykładach, z masą wskazówek wynikających z mojego doświadczenia zawodowego.
Listopad
Ergonomia
12 listopada przypada Światowy Dzień Ergonomii. To świetny moment na przeprowadzenie kontroli stanowisk pracy pod tym kątem. Warto zwrócić szczególną uwagę na stanowiska, gdzie pracownicy:
- przenoszą ręcznie ładunki,
- pracują w jednej pozycji,
- pracują w pozycji wymuszonej,
- pracują w narzuconym tempie itd.
Realizując taki przegląd, zwróć uwagę na rozmieszczenie wyposażenia stanowiska pracy, oświetlenie, ustawienia blatu roboczego, biurek czy monitorów. Czasami drobne zmiany organizacji stanowiska mogą znacząco poprawić warunki ergonomiczne na stanowisku pracy.
Grudzień
Harmonogram kontroli na następny rok
Kontrole BHP to nasz podstawowy obowiązek. Aby ich prowadzenie miało sens, zachęcam Cię do przygotowania sobie rocznego harmonogramu kontroli. Dzięki temu:
- nie pogubisz się, ile razy kontrolowałeś który obszar,
- unikniesz pominięcia jakiegoś obszaru,
- zadbasz o regularność prowadzenia kontroli,
- przygotujesz się do kontroli.
Pamiętaj, że nie musisz teraz ustalać dokładnych dat kontroli na wiele miesięcy do przodu. Chodzi o ułożenie sobie pewnych ram. Później, planując szczegółowo następny miesiąc swojej pracy, wystarczy spojrzeć na ogólny harmonogram i dobrać konkretne terminy w kalendarzu.
Podsumowanie
Zaplanowanie najważniejszych czynności na cały rok pozwala stworzyć sobie harmonijną strukturę pracy. Gdy poszczególne zadania są ze sobą powiązane w logicznym porządku, praca przebiega o wiele sprawniej i skuteczniej. Dobrym przykładem jest tu np. przeprowadzenie pomiarów środowiska pracy, a dopiero później aktualizowanie oceny ryzyka zawodowego. Odwrotna kolejność nie byłaby właściwa.
Niech ten artykuł będzie dla Ciebie inspiracją do stworzenia sobie własnego planu, dopasowanego do specyfiki zakładu, w którym pracujesz. I pamiętaj, proszę, że to plan ogólny, zawierający najważniejsze daty, wymagane prawem sprawozdania oraz zadania, wymagające dłuższego czasu na ich realizację.
Nie uwzględniam tutaj codziennych obowiązków takich jak: doradztwo w zakresie BHP, zgłaszanie wniosków mających na celu poprawę bezpieczeństwa pracy, kontrole na hali produkcyjnej itp. Te zadania musisz wykonywać praktycznie codziennie, zatem nie ma potrzeby ich planowania w takim ogólnym harmonogramie.
- Jak podać dane o wypadkach i zagrożeniach do ZUS IWA
- Woda i napoje profilaktyczne dla pracowników
- Jak wypełnić sprawozdanie o warunkach pracy Z-10
- Jak napisać analizę stanu BHP
- Rozwój zawodowy w BHP
- Jak napisać procedurę
- Co to jest komisja BHP i jakie ma zadania
- Może i nie masz doświadczenia, ale masz coś równie cennego!
- Jak zorganizować prace ze środkami chemicznymi
- Prace uciążliwe, niebezpieczne lub szkodliwe dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią
- Kiedy trzeba wykonywać i aktualizować ocenę ryzyka zawodowego
- Jak przygotować się do kontroli Państwowej Inspekcji Pracy?
Mając taką wiedzę i praktykę powinna Pani ubiegać się o powołanie -jako biegła Sądu Okręgowego .W internecie jest cała procedura jak przygotować dokumenty .Biegłych o specjalności BHP nie jest dużo -proszę przemyśleć
Dziękuję, może kiedyś o tym pomyślę. 🙂
świetnie przyda się do zaplanowania roku, na pewno nie raz wrócę do tego artykułu 🙂
Bardzo się cieszę! 🙂
Ten blog to perełka, zanim w październiku pójdę na podyplomówkę z BHP 🙂 Będę sobie powoli czytała posty, zanim zacznę naukę 🙂
Dziękuję i zapraszam do korzystania! 🙂