Kiedy należy powołać komisję BHP? Kto wchodzi w jej skład? Jakie ma zadania?
Powołanie komisji BHP
Komisja BHP jest organem doradczym i opiniodawczym pracodawcy. Komisja powinna wspierać pracodawcę w jego działaniach zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w zakładzie. Jest to też doskonała okazja do wysłuchania opinii pracowników w zakresie BHP.
Zgodnie z Kodeksem pracy, obowiązkowo należy ją powołać w sytuacji, kiedy liczba pracowników w zakładzie przekroczy 250 osób. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby powołać komisję BHP również przy mniejszej liczbie pracowników.
Komisję warto jest powołać formalnie, np. w formie zarządzenia. W dokumencie tym można również uporządkować inne ważne aspekty dotyczące komisji, np.:
- częstotliwość posiedzeń komisji,
- zadania komisji,
- sposób dokumentowania i wdrażania ustaleń komisji itp.
Zgodnie z wymaganiami prawnymi, posiedzenia komisji BHP powinny odbywać się przynajmniej raz na kwartał (i zawsze w godzinach pracy). Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby odbywały się częściej, jeżeli tylko będzie to zasadne ze względu na potrzeby zakładu.
Skład komisji BHP
W skład komisji BHP wchodzi różna liczba osób, ale zawsze według zasady, żeby było po równo członków ze strony pracodawcy i strony społecznej.
Ze strony pracodawcy powinni to być:
- pracodawca
- pracownik służby BHP
- lekarz medycyny pracy
Ze strony społecznej powinni to być:
- społeczny inspektor pracy (lub inspektorzy)
- przedstawiciele związków zawodowych
- przedstawiciele pracowników wybrani przez pracowników – w sytuacji kiedy w zakładzie nie funkcjonują związki zawodowe.
Oczywiście jest to minimalna liczba członków komisji. Może ich być więcej, ale zawsze po równo z obu stron. Liczbę członków komisji należy ustalać indywidualnie w każdym zakładzie. Najlepiej jest kierować się przy tym: zagrożeniami, stopniem złożoności organizacji, różnorodnością problemów wewnątrzzakładowych.
Przewodniczącym komisji BHP powinien być pracodawca. Może on jednak upoważnić do tego inną osobę. Wiceprzewodniczącym komisji jest społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników.
Zadania komisji BHP
Kodeks pracy nałożył na komisję BHP następujące obowiązki:
- dokonywanie przeglądu warunków pracy,
- okresowa ocena stanu BHP
- opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,
- formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy oraz
- współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie BHP.
Komisja BHP może uzgodnić z pracodawcą konieczność skorzystania z opinii lub ekspertyz specjalistów z zewnątrz, np. ekspertyzy dotyczącej maszyny, procesu, porady prawnej. Koszty ponosi pracodawca.
Rozwiń jedną z najważniejszych umiejętności zawodowych!
Naucz się przeprowadzać postępowanie powypadkowe od A do Z!
Dokumentacja z prac komisji
Posiedzenia komisji BHP powinny być dokumentowane. Najlepiej jest robić to w postaci protokołu lub sprawozdania. Wystarczy w punktach opisać ustalenia komisji, nie trzeba tworzyć wielostronnicowych raportów. W praktyce najczęściej to Behapowiec zajmuje się prowadzeniem i przechowywaniem dokumentacji komisji BHP. Podobnie jak organizacją komisji, ustaleniem terminu posiedzenia, wysłaniem informacji o zbliżającym się posiedzeniu, przygotowaniem punktów do omówienia.
Art. 23712 – 23713a ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 z późn. zm.)
1. Czy w myśl zapisu KP “Przewodniczącym komisji bhp jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona” – reprezentantem pracodawcy w komisji BHP może być pracownik służby bhp lub osoba pełniące funkcje kierownicze?
2. Czy w skład komisji wchodzą wszyscy pracownicy służby bhp?
3. Czy lekarz medycyny pracy musi być obecny na każdych posiedzeniach?
4. Czy tak powołana komisja jest prawidłowa: Przedstawiciele pracodawcy – 1 pracownik służby bhp, lekarz oraz przedstawiciele pracowników – 2 osoby?
Justyno
1. Tak
2. Mogą, ale nie muszą – decyduje pracodawca, jak liczną chce mieć komisję.
3. Tak. No chyba że wyjątkowo z jakiegoś powodu nie może się stawić.
4. W komisji musi być jeszcze pracodawca, co daje 3 osoby. Ze strony pracowników liczba uczestników musi być ta sama, więc trzeba dobrać 1 osobę.
Bardzo dziękuję za odpowiedź
Witam, a jak są powołani w komisji osoby jakie potem na niej się nie stawiają z różnych powodów. Czy tworzy się komisję widząc tylko z tymi co będą na 100% czy tworzy z ustalonymi osobami i gdy ich nie ma to po prostu ich nie ma.
Tristanie, skład komisji BHP ustala pracodawca. Jeśli osoby te nie stawiają się na posiedzenia, to pracodawca może wyciągnąć konsekwencje. Komisja BHP jest ważnym organem pracodawcy i powinni stawiać się wszyscy członkowie. Oczywiście bywa, że ktoś incydentalnie nie może, ale to powinny być wyjątki, a nie reguła.
Dzień dobry, a co w przypadku jeśli w firmie nie ma związków zawodowych. Jak wyłonić przedstawicieli pracowników aby byli ochotnikami i nie było w tym ingerencji pracodawcy?
Pozdrawiam
Aneto, ten temat opisałam w tym artykule: https://bhpodpodszewki.pl/przedstawiciel-pracownikow-wybor-zadania-kompetencje-konsultacje/
Dziękuję bardzo i pozdrawiam 🙂
Witam, czy na protokole muszą jeszcze podpisywać się wszyscy uczestnicy czy nie jest to wymagane? Mamy osobną listę obecności
Przepisy tego nie regulują, jednak w protokole znajdują się zapisy ustaleń z posiedzenia komisji, więc moim zdaniem warto, aby podpisali się wszyscy uczestnicy.
Dzień dobry. Komisja bhp odbywa się w godzinach pracy. Związek Zawodowy wskazuje przedstawicieli pracowników. Na kim spoczywa obowiązek oddelegowania przedstawicieli pracowników na to posiedzenie? Pracownik nie może opuścić swojego stanowiska pracy bez wyraźnego polecenia przełożonego.
Magdo, to już należy do ustaleń wewnątrzzakładowych. Oczywiście przełożeni osób będących członkami Komisji BHP powinni mieć informację o terminie komisji z odpowiednim wyprzedzeniem. Pozwoli im to tak zaplanować prace, aby nieobecność pracownika nie wpłynęła na plany produkcyjne zakładu. Natomiast szczegóły trzeba ustalić wewnętrznie.
Dzień dobry,
Co w sytuacji gdy mamy jedną spółkę a kilka lokalizacji (dwa zakłady produkcyjne i jeden biurowiec w innych miastach) łącznie ilość pracowników ponad 250. Tworzymy jedną wspólną Komisje BHP a w nią wchodzą przedstawiciele pracodawcy z dwóch lokalizacji i tak samo SIP z trzech lokalizacji. Czy osobne komisje?
Jeśli te poszczególne lokalizacje to jeden zakład pracy (jedna firma i jeden pracodawca), to jedna komisja BHP wystarczy. Temat SIP reguluje ustawa o społecznej inspekcji pracy, a także dokumenty wewnątrzzakładowe, więc najlepiej właśnie tam poszukać odpowiedzi, jak może być zorganizowana społeczna inspekcja pracy w konkretnym zakładzie.
Cześć Basiu,
mamy w zakładzie utworzoną Komisje BHP, ze strony pracowników są 4 osoby reprezentujące związki zawodowe. Związki chcą podmienić jedną osobę ale pracodawca nie wyraża na to zgody, czy on może się na to nie zgodzić?
Cześć Krysiu, przepisy nic na ten temat nie mówią, więc ta kwestia leży w gestii pracodawcy. Komisja BHP to organ doradczy i opiniodawczy pracodawcy, więc może on decydować o jej składzie. Według mnie, jeśli chęć “podmiany” osoby ze strony związków zawodowych nie ma poważnego uzasadnienia, to pracodawca może nie wyrazić zgody.