Jak napisać procedurę

with 2 komentarze

Dzisiejszy wpis to kolejna odpowiedź na pozostawione w ankiecie zagadnienie. Powiem Wam dzisiaj jak napisać dobrą procedurę i podzielę się moim wzorem procedury 🙂

Jak napisać procedurę

Marta napisała: „Nie wiem od czego zacząć, jak pisać procedurę aby wszyscy pracownicy dobrze zrozumieli zamysł, co jest ważne a co mniej.”

Co powinna zawierać dobra procedura

Przede wszystkim, należy odpowiedzieć sobie na 2 podstawowe pytania:

  • dla kogo jest procedura?
  • jakie informacje chcę przekazać w tej procedurze?

Pamiętaj, że to co piszesz musi być dostosowane do odbiorców. Innymi słowami piszesz pracę magisterską, a innymi słowami instrukcję, która w zrozumiały i przejrzysty sposób będzie określała porządek i obowiązki w konkretnej dziedzinie.

Jakie elementy procedura musi koniecznie zawierać

1. Cel procedury – precyzyjnie określ co to za procedura i jaki cel ma spełnić

2. Zakres stosowania – czyli w jakich działach i obszarach będzie stosowana, komu ma służyć i kto ma jej przestrzegać

3. Odpowiedzialność – kto i za co odpowiada

4. Terminologia – wyjaśnij wszelkie pojęcia, które mogą być niezrozumiałe

5. Sposób postępowania – opisz krok po kroku jak ma dany temat przebiegać

6. Dokumenty związane – wypunktuj wszelkie inne dokumenty wewnątrzzakładowe, które mogą być powiązane tematycznie z daną procedurą

7. Załączniki – podaj wszelkie załączniki, z pomocą których procedura będzie realizowana, np. formularze, tabele wyników itp.

Czego nie warto wpisywać do procedur

  • Informacji nic nie wnoszących
  • Informacji, które mogą wprowadzać w błąd lub powodować niezrozumienie treści
  • Powielać informacji zawartych w innych procedurach i dokumentach wewnątrzzakładowych
  • Przepisywać fragmentów aktów prawnych
  • Opisywać rzeczy oczywistych

Wzór procedury 

Kliknij i pobierz mój wzór procedury. UWAGA: Po otwarciu wzoru procedury, kliknij: „Plik”, a następnie „Utwórz kopię„. Jeśli tego nie zrobisz, inni Czytelnicy będą mogli mieć problem z pobraniem!

0 0 vote
Article Rating
Podąrzaj Barbara Swoboda-Rozmus:

Po 10 latach pracy w służbie BHP, postanowiłam uczyć innych. Uzyskałam kwalifikacje nauczyciela praktycznej nauki zawodu. Jednak ze względu na przepełnione teorią programy, nie chcę uczyć w szkołach. W 2017 roku założyłam BHP od podszewki i uczę tutaj praktycznej strony zawodu. Prosto i konkretnie.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Martyna
Martyna
1 miesiąc temu

Cześć, mam problem jeżeli chodzi o procedury. Mianowicie zatrudniłam się w zakładzie, gdzie wcześniej bhp prowadziła Pani z firmy zewnętrznej. Przetrzepałam wszystkie dokumenty i nawet nie będę Ci pisać jak bardzo to wszystko jest nieaktualne.. No więc biorę się za aktualizacje (a właściwie to bhp w tej firmie tworzę od podstaw..) ale, wcześniejsza Pani nie pisała żadnych procedur a Zarządzenia. Bo jak ona twierdziła: jak jest zarządzenie to po co procedura? I że procedury to sobie w wielkich korporacjach mogę pisać.. I teraz nie wiem.. Aktualizować tylko te zarządzenia? Czy dodatkowo pisać te procedury? Czy może pisać tylko procedury? Moim zdaniem zarządzenie a procedura to co innego, zarządzenie to moim zdaniem nic innego jak kopiuj wklej z rozporządzeń i ok bo wtedy pracodawca, który się nie zna i chce jedynie by było dobrze i bezpiecznie ma skrót… Czytaj więcej »