Zapraszam po praktyczną instrukcję, jak wypełnić wywiad zawodowy OL-10. Skupimy się oczywiście na części, którą wypełnia pracownik służby BHP.
Wstęp
Bywa, że na skutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, pracownik traci zdolność do pracy. Wówczas ma prawo ubiegać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Aby otrzymać to świadczenie, należy złożyć wniosek i dołączyć do niego następujące załączniki:
- zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza, pod którego opieką lekarską znajduje się osoba, w stosunku do której ma być wydane orzeczenie, wystawione nie wcześniej niż na miesiąc
przed datą złożenia wniosku (chodzi o formularz OL-9), - wywiad zawodowy dotyczący charakteru i rodzaju pracy (czyli formularz OL-10),
- dokumentację medyczną i rentową oraz inne dokumenty mające znaczenie dla wydania orzeczenia, a w szczególności dokumenty, o których mowa w § 5 [1]*, kartę badania profilaktycznego, dokumentację rehabilitacji leczniczej lub zawodowej.
* – na przykład decyzję organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie stwierdzenia choroby zawodowej.
OL-10 – co to za dokument?
OL-10 to formularz wywiadu zawodowego. Oprócz podstawowych danych dotyczących pracownika, informacji o wykształceniu i ostatnio wykonywanej pracy, wymaga też podania szeregu informacji dotyczących rodzaju i warunków pracy. Ponadto w dokumencie tym znajduje się miejsce na pieczęć i podpis pracownika służby BHP. Poświadczamy więc osobiście podane informacje. Druk formularza można pobrać TUTAJ.
Jak wypełnić wywiad zawodowy OL-10
Dział HR (kadry) wypełnia następujące informacje:
- dane pracownika,
- wykształcenie pracownika,
- ostatnio wykonywana praca
- datę badania wstępnego,
- datę ostatniego badania okresowego i okres ważności badania okresowego.
Pozostałe części, czyli:
- ogólna charakterystyka pracy na ostatnio zajmowanym stanowisku oraz
- warunki pracy
wypełnia pracownik służby BHP, osoba wykonująca zadania tej służby lub specjalista z zewnątrz.
Sekcja “Ogólna charakterystyka pracy na ostatnio zajmowanym stanowisku”
Pierwszy punkt wymaga określenia, czy wykonywana praca ma przewagę wysiłku umysłowego czy fizycznego. Zaznaczamy tutaj tylko jedną kratkę w zależności od tego, który rodzaj pracy przeważa.
W drugim punkcie możemy zaznaczyć kilka możliwości, jednak nie powinny one się wykluczać. Wybieramy zatem:
- pracę w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy,
- pracę siedzącą lub przeważnie siedzącą (lub nie zaznaczamy żadnej z tych opcji, jeżeli pracownik wykonuje pracę fizyczną),
- pracę bardzo ciężką / ciężką / średnio-ciężką lub lekką. Wyboru dokonujemy na podstawie oceny. Możemy się posiłkować wynikami wydatku energetycznego, jeśli takimi dysponujemy, albo oceną ryzyka zawodowego.
W trzecim punkcie możemy zaznaczyć wiele opcji, w zależności od rzeczywiście wykonywanych czynności, czyli praca wymagająca:
- sprawności obu rąk – ten punkt zaznacza się niemal zawsze, bo zdecydowana większość rodzajów pracy wymaga użycia obu rąk, np.: obsługa maszyn, praca na taśmie, pakowanie, obsługa urządzeń transportu bliskiego itd.;
- dłuższego stania – zaznaczany w przypadku pracowników wykonujących prace fizyczne; w przypadku pracowników wykonujących prace na siedząco, pomijamy.
- chodzenia – ten punkt można pominąć właściwie tylko dla pracowników administracyjno- biurowych, którzy wykonują pracę głównie przy komputerze i w zasadzie nie muszą się poruszać, aby móc wykonać pracę;
- wymuszonej pozycji – zaznacz, jeśli pracownik pracuje w nienaturalnej, wymuszonej pozycji ciała, np. w pochyleniu lub skręconym tułowiu.
- schylania się – jeśli pracownicy coś podnoszą lub odstawiają w toku swojej pracy, zaznacz tę kratkę;
- podnoszenia, noszenia ciężarów – jeżeli pracownicy podnoszą jakieś przedmioty, ładunki, wytwarzane elementy, których waga ma znaczenie dla ich zdrowia, to ten punkt należy zaznaczyć (niestety w przepisach nie ma definicji słowa “ciężar”, więc trudno określić, jaka to będzie konkretnie waga. Trzeba to ocenić indywidualnie. Jeśli pracownik przenosi elementy o niskiej masie, można ten punkt pominąć.);
- przebywania na wysokości – przypominam, że “wysokość” zaczyna się od 1 metra, więc jeśli pracownicy przebywają na takich poziomach, wówczas zaznaczamy ten punkt;
- rytmu zmianowego – praca na dwie lub trzy zmiany wymaga zaznaczenia tej opcji;
- rytmu wymuszonego – akord, praca przy taśmie produkcyjnej itp.;
- wyjazdów w teren.
Określany również, czy:
- praca jest samodzielna,
- w narażeniu na szczególne obciążenia psychiczne (chodzi tutaj przykładowo o wysoką odpowiedzialność za życie lub zdrowie innych ludzi),
- wymagająca szczególnej koncentracji – można w tym miejscu wpisać np. kierowców, maszynistów, elektryków, operatorów urządzeń transportu bliskiego itd.
Należy też zaznaczyć, czy praca wymaga:
- dobrej ostrości wzroku,
- dobrego słuchu,
- wysiłku głosowego,
- lub innych aspektów, które można wypisać ręcznie w wyznaczonym polu, np. sprawności manualnej, rozróżniania barw, pracy pod ziemią itp.
Sekcja “Warunki pracy”
Zaznaczamy, czy praca jest wykonywana:
- wewnątrz pomieszczenia,
- na zewnątrz budynku,
- czy w innych warunkach, np. pod ziemią, w kabinie dźwigu budowlanego itp.
Ostatni krok to wskazanie czynników szkodliwych związanych ze środowiskiem pracy. Zaznaczamy:
- mikroklimat zimny / gorący / zmienny – w zależności od wyników pomiarów,
- wilgoć,
- pyły,
- pary i gazy drażniące,
- hałas,
- wibracja,
- środki drażniące skórę,
- inne wpływy środowiska, np.: narażenie na czynniki rakotwórcze lub mutagenne, promieniowanie jonizujące albo czynniki biologiczne.
W rubryce “informacje dodatkowe” można zapisać jakieś inne ważne dane lub pozostawić pustą.
Formularz zostaje podpisany przez pracownika służby BHP (lub osobę pełniącą zadania tej służby) i ewentualnie przez nią opieczętowany (jeżeli posiada pieczęć – w przypadku braku, zwyczajnie pomijamy).
Dokument zatwierdza pracodawca.
Podsumowanie
Część informacji w formularzu wynika z pomiarów środowiska pracy czy z oceny ryzyka zawodowego. Natomiast są też elementy, które po prostu trzeba ocenić. Jeśli masz z tym kłopot, polecam Ci następujące rozwiązania:
- pójdź na stanowisko i przyjrzyj się pracy na danym stanowisku – obserwując możesz wyciągnąć wnioski i dokonać dobrej oceny;
- porozmawiaj z przełożonym danego pracownika – co dwie głowy to nie jedna, więc wspólnie możecie podjąć decyzję;
- rozpisz sobie na kartce, co przemawia za każdą z opcji – często musimy coś zobaczyć na papierze, żeby wyciągnąć właściwe wnioski.
Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jak wypełnić wywiad zawodowy OL-10 i poradzisz sobie z tym formularzem bez problemu. Jeśli będziesz mieć pytanie do któregoś fragmentu, napisz poniżej w komentarzu.
- Jak wypełnić sprawozdanie o warunkach pracy Z-10
- Jak podać dane o wypadkach i zagrożeniach do ZUS IWA
- Jak napisać analizę stanu BHP
- 7 najczęściej popełnianych błędów w postępowaniach powypadkowych
- Szkodliwe czynniki biologiczne w środowisku pracy
- Ręczne przemieszczanie przedmiotów przez jednego pracownika
- Co musi być wypisane na orzeczeniu lekarskim
- Co to jest stanowisko pracy? I dlaczego często jest źle rozumiane?
Więcej przepisów prawnych z zakresu BHP znajdziesz tutaj: Baza aktów prawnych BHP od podszewki
Czy, jeżeli pomiar hałasu nie przekracza NDN na stanowisku pracy, a jest na pograniczu np. 83-84 dB to zaznacza się czynnik szkodliwy, czy nie ?
Tak, Piotrze. Zaznaczamy wszystkie czynniki, które występują na stanowisku pracy. Ich wartości nie muszą być przekroczone.
A ja mam kilka pytań hipotetycznych, ponieważ nic nowego nie napisaliście oprócz synonimów do zagadnień wpisanych w wywiadzie zawodowym: jeżeli np. pracownik w okresie od 2017-30.09.2018 pracował na stanowisku “tokarz”, później od 01.10.2018 do 30.11.2019 pracował na stanowisku “operator produkcji” (z czego zmieniła się jedynie nazwa stanowiska na bardziej ogólne) a następnie od 01.12.2019 wykonuje pracę jako “brygadzista” – którą datę powinniśmy wpisać jako “ostatnia wykonywana praca” – dodatkowo jakby to było w dwóch pierwszych wersjach (bez awansu na brygadzistę). Wtedy też w zależności od tej daty wpisujemy okres badań lekarskich? sądzę że pracą “lekką” może być np. praca biurowa bądź praca w ochronie, pracą “średnio-ciężką” może być praca np. na produkcji, natomiast kiedy będziemy mieli do czynienia w pracą “ciężką” bądź “bardzo ciężką”? czy przy czynnikach szkodliwych musimy wpisywać jakie… Czytaj więcej »
Droga Kasiu. Zastanawiam się, czego się spodziewasz od ogólnej instrukcji? Czy w Twojej ocenie powinnam podać przykłady dla każdego istniejącego stanowiska pracy? W wielu przypadkach dopiero pytania Czytelników, takie jak Twoje, pozwalają doprecyzować treści, dodawać informacje, które są Czytelnikom potrzebne. Bardzo Ci zatem dziękuję, że poświęciłaś czas na zapoznanie się z tym “nic nowego nie wnoszącym” artykułem, na którego opracowanie poświęciłam kilka godzin pracy i udostępniam bezpłatnie. Odpowiadając na Twoje pytania: 1. Wpisujemy ostatnio wykonywaną pracę, czyli w tym przypadku “brygadzista” i datę, od której pracownik pracuje na tym stanowisku. Data ostatnich badań okresowych nie jest uzależniona od stanowiska – po prostu data ostatnich badań okresowych w zakładzie. 2. Zgadza się. Praca ciężka to może być cięższa praca na produkcji (np. wymagająca częstego ręcznego przenoszenia ciężkich elementów) lub… Czytaj więcej »
Basiu, czy jeżeli pracownik ma tylko badania wstępne, które są aktualne, to w rubryce “okres ważności badania okresowego” nie wpisujemy nic, czy wpisujemy datę końca badania wstępnego?
Olu, w takim przypadku trzeba wykreskować “-” miejsca na datę badania okresowego i okres jego ważności. Podajemy wtedy tylko datę badania wstępnego.
Dzień dobry,
Jak obliczyć wynik wydatku energetycznego?
Czy istnieje kurs, w którym Pani to tłumaczy?
Pozdrawiam,
Aneto, wydatek można wyliczyć samodzielnie (jest kilka metod) lub zlecić firmie zewnętrznej, która się tym zajmuje. Ja zawsze zlecałam i polecam tę opcję. Nie mam w ofercie kursu na ten temat.
Dzień dobry, mam pytanie jeśli druk OL-10 zostanie wypełniony przez pracodawcę i osobę pełniącą funkcję inspektora BHP wniosek jest składany do Zusu bezpośrednio przez pracodawcę czy należy go przekazać pracownikowi? Dziękuję za pomoc
Dzień dobry Ewo, wniosek wraz z załącznikami (w tym wypełnionym OL-10) składa w ZUSie pracownik starający się o świadczenie.
Dziękuję za pomoc🙂
A czy nie jest tak, że to pracodawca wysyła całą dokumentację wraz z pismem przewodnim do właściwego oddziału ZUS?
Karolino, ja spotkałam się z praktyką składania osobiście, natomiast nie jest to jedyna możliwość. Cytując za informacjami podanymi na stronie ZUSu:
Wniosek można złożyć:
– osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie lub ustnie do protokołu)
– za pośrednictwem: operatora pocztowego, płatnika składek, polskiego urzędu konsularnego
– w formie dokumentu elektronicznego przez PUE.
Natomiast chciałabym zaznaczyć, że ten temat jest związany już bardziej z zakresem kadrowo-ubezpieczeniowym, a ja się nim nie zajmuję na co dzień. Polecam więc szukać szczegółów właśnie wśród specjalistów z tego zakresu. 🙂
Witam, co zrobić w sytuacji kiedy pracodawca mieszka kilkadziesiąt km od mojego miejsca zatrudnienia i nie ma możliwości złożenia podpisu ? Aktualnie przebywa na urlopie, co sie dopiero dowiedziałam…
Pozdrawiam i dziękuje za odp.
Aniu, musisz się zwrócić do pracodawcy i zapytać go, co w takim przypadku. Jeśli upoważnił kogoś do podpisu dokumentacji, to może to zrobić ta osoba. Jeśli nie, trzeba poczekać na jego powrót.
Witam
Mam osobę na umowie zlecenie , która dostarczyła mi OL-10 , brak szkolenia brak badań jak to wypełnić ?
Olu, najlepiej umieścić adnotację “nie dotyczy” z krótkim wyjaśnieniem, np. że z uwagi na brak obowiązku prawnego, zleceniobiorca nie jest kierowany przez zleceniodawcę na szkolenie w dziedzinie BHP.
Dzień dobry, czy druk OL-10 powinien być obowiązkowo podpisany przez inspektora BHP i pracodawcę czy wystarczy podpis pracodawcy?
pozdrawiam
Anno, musi być podpis obu osób, czyli zarówno pracownika służby BHP lub osoby wykonującej zadania tej służby, jak i pracodawcy, ponieważ tak wskazane jest w szablonie formularza.
Przy kontynuacji tez musi być podpis inspektora BHP?
Przy kontynuacji czego?
Basiu czyli dla pracownika administracyjno-biurowego, który ma kontakt z petentem w części praca wpisujemy tylko samodzielna ?
Tak, samodzielna. 🙂
Witam, czy kopię takiego dokumentu należy zachować dla siebie ? czy ma to sens ? Spotkałam się z tym, że część BHP-owców kopiowało ten wywiad, który został przekazany pracownikowi i zachowywało w zakładzie pracy.
Marto, moim zdaniem to nie ma sensu, ani uzasadnienia. Jeżeli chcielibyśmy zostawić kopię tylko w celu “aby mieć na przyszłość”, to lepiej sobie przygotować szablon na dane stanowisko, bez danych osobowych.
Ja robię kopię, gdyż pierwsza uzupełniam dokument, a następnie przekazuję do HR. Był taki przypadek, że pracownik posądził służbę bhp o poświadczenie nieprawdy (odnośnie danych uzupełnianych przez HR). Dlatego, aby problem się nie powtórzył, kopiuję dokument.
Rozumiem Wiktorio i dziękuję za podzielenie się swoim doświadczeniem. Natomiast to pewnie incydentalny, skrajny przypadek.
Czy OL-10 pracodawca wypełnia dla pracownika jeśli w zakładzie zatrudnionych jest mniej niż 20 osób?
Agato, jeśli przepisy kadrowo-płacowe nie stanowią inaczej (a w nich się nie poruszam na co dzień), to tak.
Czy istnieje definicja pracy samodzielnej? Jak nie, to jakie czynności/kompetencje Pracownika kwalifikują stanowisko do pracy samodzielnej?
Karolino, niestety takiej definicji nie ma. Ja zaznaczałabym to okienko w sytuacji, kiedy ktoś pracuje sam, w pojedynkę, bez bezpośredniego udziału innych ludzi.
W OL-10 trzeba wpisać datę ostatniego badania okresowego i okres ważności badania okresowego. A co w przypadku jak okresowe skończyły się w 2018, a potem w 2020 były kontrolne. To mam wpisać dat badań kontrolnych?
Dokładnie tak, Aniu. 🙂
Super sprawa dla mnie jako pracownika służby bhp w dużej firmie. Dziękuje za pomocny atrykuł.
Łukaszu, bardzo się cieszę, że artykuł Ci się przydał. 🙂
Witaj Basiu,
Mam pytanie odnośnie punktu dot. czynników szkodliwych związanych ze środowiskiem pracy:
Cześć Ado,
ad 1 – nie musisz, ale oczywiście możesz zapisać tę informację w komentarzu
ad 2 – możesz wpisać w sekcji “inne wpływy środowiska”
Dzień dobry,
ile czasu zachowuje ważność wypełniony formularz Ol-10?
Dzień dobry, nie jest to nigdzie sprecyzowane. Pracodawca powinien wypełnić dokument bez zbędnej zwłoki, aby nie blokować możliwości ubiegania się pracownika o świadczenie.
Dzień dobry, mam pytanie. Zastanawiam się co wpisać kierowcy w pkt “Czynniki szkodliwe ze środowiskiem pracy”. Jest to kierowca w firmie komunalnej i realizuje zadania w terenie wraz z ładowaczem. Najczęściej kieruje samochodem, ale zdarza się że musi wyjść i pomóc ładowaczowi. Tak wiec ze względu na warunki pogodowe można przyjąć, że pracuje w zimnie, gorący, zmienny, wilgoć itp. ???
a w pkt “Warunki pracy” zaznaczyć inne i wpisać “praca w kabinie samochodu i na zewnątrz” ? Pozdrawiam 🙂
Dzień dobry, wypełniając OL-10 najprościej jest wesprzeć się wynikami oceny ryzyka zawodowego i wpasować je w wymagane rubryki OL-10.
Pytanie odnośnie czynników szkodliwych. Rozumiem, że jeżeli nie ma pomiarów z laboratorium odnośnie tych czynników to nic nie wpisujemy. ORZ mówi, że ze względów na specyfikę pracy (budowa, często zmieniane warunki pracy i lokalizacja) nie są prowadzone. Organy zewnętrzne póki co zastrzeżeń do tego nie mają.
Moniko, wpisujemy stwierdzone zagrożenia. Brak pomiarów jeszcze nie przesądza o tym, że nie ma zagrożenia. Przy narażeniu zmiennym dobrym rozwiązaniem jest zaznaczenie najczęstszych zagrożeń i wpisanie informacji o zmiennym narażeniu na nie w rubryce pod spodem.
Mam pytanko, bede wypełniał druk ol-10 pracownika administracyjnego(pracującego w księgowości). Co mam zaznaczyć w sekcji praca wymagająca??? niestety nic mi nie pasuje w czynnikach szkodliwych też nie mam co zaznaczyć. Jest to typowa praca księgowego przy komputerze. Proszę pomóż !
Najlepiej skorzystać z wyników ORZ + rozmowy z przełożonym. W sekcji “praca wymagająca” pracownika adm.-biur. raczej większość rzeczy nie dotyczy, no ewentualnie pozycja wymuszona – ale to bardzo zależy od konkretnej sytuacji. Jeśli któreś czynniki nie dotyczą stanowiska, to po prostu się ich nie zaznacza.
Dzień dobry.Jestem pracownikiem biurowym. Jeśli pracuję też od czasu do czasu pracy rozładunku kilku ton produktów żywnościowych i wydawaniu później ich rodzinom potrzebującym. To powinno być zaznaczone podnoszenie ciężarów. Wspomnę jeszcze że zakupuję art.biurowe i też noszę kilka rys papieru do drukarki po schodach, wysyłam paczki.Proszę o odpowiedź .
Niestety brakuje pytania. Zachęcam jednak, żeby skierować je bezpośrednio do przełożonego lub działu HR lub służby BHP i tam dowiedzieć się, co konkretnie było wpisane na skierowaniu.
Dzień dobry. Chciałabym spawdzć poprawność wypełnienia wywiadu zawodowego na stanowisku monter sieci kanalizacyjnej, kierowca, operator koparko-ładowarki.
Olu, jeśli jest to pytanie lub prośba do mnie, to niestety nie oferuję konsultacji indywidualnych. Natomiast to, co mogę podpowiedzieć, to skorzystaj z ustaleń oceny ryzyka zawodowego i skonsultuj się z przełożonym pracownika. To na ogół wystarcza, żeby wypełnić OL-10. Powodzenia!
Dzień dobry.
Czy obowiązkowa jest pieczątka inspektora BHP na druku OL-10?
Dzień dobry. Nie, posiadanie imiennej pieczątki nie jest obowiązkowe.
Witam, mam pytanie mam pracownika który miał badania lekarskie ważne do 09.2023 od tamtej pory wybrał najpierw urlop póżniej miał l4 które ciągnie dalej. I moje pytanie brzmi czy w tabelce pod datami badan mam zamieścić informacje że od września 2023 r pracownik przebywa na l4 i nie ma aktualnych badan. czy po prostu nic nie wpisywać?
Cześć Kasiu, oba warianty są ok. Wpisując żądane informacje nie musimy ich dodatkowo uzasadniać. Z drugiej jednak strony nic nie stoi na przeszkodzie, aby to zrobić.
Dzień dobry,
a co w przypadku, gdy w zakładzie nie ma inspektora bhp? Musimy szukać inspektora z zewnątrz?
Dzień dobry, w takim przypadku informacje wpisuje osoba wykonująca zadania służby BHP.
Witam serdecznie. Czy dokumenty OL-10 pracodawca może wypełnić poprzez wysłanie ich online czy trzeba dostarczyć je osobiście?
Sam wniosek o świadczenie rehabilitacyjne ZNp-7 (i ewentualnie Z-10) można złożyć elektronicznie w PUE ZUS. Pozostałe dokumenty należy dostarczyć osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika lub pocztą tradycyjną.
Chciałbym zapytać co w sytuacji gdy wystawiam wywiad zawodowy dla pracownika zatrudnionego na umowę zlecenie? Pracodawca nie prowadzi żadnej dokmentacji i pracownik nie ma badań lekarskich. Co wpisac w rubryce data badania wstępnego czy data ostatniego badanai okresowego? Zostawić puste?
Lepiej wpisać “nie dotyczy”. Zostawienie pustych pól rodzi pytania i może wydłużyć przebieg wydania decyzji.