Rok stażu pracy w służbie BHP – niewinne sformułowanie w rozporządzeniu i mnóstwo zamieszania. Co daje ten roczny staż i jak go zdobyć?

Jaki staż?
Słowo „staż” ma dwa znaczenia.
Pierwsze, to staż jako forma aktywizacji zawodowej, na którą mogą zostać skierowani przez Urząd Pracy absolwenci szkół.
Drugie znaczenie, to staż pracy, czyli czas, który upłynął od momentu rozpoczęcia pracy w jakiejś instytucji lub od chwili rozpoczęcia działalności w jakiejś dziedzinie.
Które znaczenie słowa „staż” zostało użyte w rozporządzeniu? To drugie.
Nie chodzi więc o to, aby po studiach, zostać skierowanym na staż, który miałby trwać rok.
Co daje ten rok stażu pracy w służbie BHP?
Jeśli masz wyższe wykształcenie w dziedzinie BHP, to po przepracowaniu roku (lub więcej) na etacie w służbie BHP, uzyskujesz dodatkowe kwalifikacje, które formalnie otwierają pełnię zawodowych możliwości. Poniżej znajdziesz ich szczegółowy opis.
1. Kwalifikacje specjalisty ds. BHP
Po upływie roku pracy etatowej w służbie BHP, uzyskujemy minimalne kwalifikacje do pracy na stanowisku Specjalisty ds. BHP. Podkreślam jednak, że jest to minimalny wymagany staż pracy. Czyli, jeżeli pracodawca uzna, że rok to jeszcze za mało, abyśmy mogli pracować na stanowisku specjalisty, może odmówić nam zmiany nazwy stanowiska. I nie będzie w ten sposób naruszał prawa. Rozporządzenie bowiem wyraźnie mówi, że jest to staż minimalny.
Jeśli poszukujemy pracy, lub chcemy ją zmienić, mając rok stażu pracy w służbie BHP w ramach umowy o pracę, możemy składać swoje dokumenty aplikacyjne na stanowiska specjalisty ds. BHP, ale też jako (patrz – kolejny punkt).
2. Kierownik Działu BHP
Mając roczny staż pracy w służbie BHP w ramach etatu, uzyskujemy podstawy prawne aby pracować jako specjalista ds. BHP. A to z kolei jest wymaganiem aby kierować wieloosobową komórką organizacyjną. Można więc pracować na stanowisku kierownika działu BHP.
3. Obsługa firm jako specjalista z zewnątrz
Jest to aspekt, dla których sporo ludzi w ogóle decyduje się na wybór tego zawodu. Mając kwalifikacje minimum specjalisty ds. BHP, można obsługiwać firmy jako specjalista z zewnątrz. To znaczy, że można założyć własną działalność gospodarczą i świadczyć usługi w zakresie BHP. A jeśli nie prowadzi się działalności gospodarczej, można też wykonywać te zadania w ramach umowy zlecenia.
Chcesz poznać praktyczne aspekty BHP? Koniecznie poznaj Program „BHP na start” – kurs stworzony dla osób początkujących w zawodzie!
Podsumowanie
Wyższe wykształcenie i minimum roczny staż pracy w służbie BHP w ramach etatu, otwiera pełnię możliwości zawodowych. Można ubiegać się o stanowiska specjalisty ds. BHP, zostać kierownikiem działu BHP lub założyć działalność i obsługiwać firmy w zakresie BHP. Namawiam jednak do tego, aby zastanowić się nad naszymi rzeczywistymi umiejętnościami. Należy pamiętać, że bezpieczeństwo i higiena pracy to bardzo złożona dziedzina. Rzetelna praca w tym zawodzie to coś więcej, niż bycie specjalistą z rocznym stażem pracy. Pamiętajmy, że wykonujemy zadania, za które odpowiedzialność prawną ponosi pracodawca.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późniejszymi zmianami:
Dzień dobry, pracodawca zatrudniający 20 pracowników zatrudni jednego starszego inspektora po studiach podyplomowych bez doświadczenia w służbie bhp., czy to można wliczyć do stażu?
Cześć Grzegorzu. Teoretycznie tak, jednak należy też wziąć pod uwagę zdrowy rozsądek i zastanowić się, czy w tak małym zakładzie osoba ta będzie realnie wykonywała obowiązki pracownika służby BHP. Jeśli służbę tę tworzy się tylko po to, aby sztucznie nabijać staż, to PIP podważy to w trakcie kontroli.
Ja mam 10 osób – firma budowlana i PIP tego nie podważył.
Anniiu, widocznie w ocenie inspektora w Twoim zakładzie tworzenie służby BHP było zasadne. W większości przypadków tak małych zakładów nie jest to zasadne.
Witam,
Pani Barbaro, Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, nie mówi nic o strażu prscy w przypadku np, starszego inspektora który posiada wykształcenie wyższe kierunkowre. Czy może Pani wskazać akt prawny w którym jasno jest mowa o rocznym stażu pracy?
Proszę o pomoc w rozwikłaniu moich wątpliwości.
Cześć Marcinie. Oczywiście można podjąć pracę w służbie BHP mając wykształcenie wyższe kierunkowe i nie mając jeszcze żadnego stażu pracy w służbie BHP. Szerzej pisałam o tym tutaj: https://bhpodpodszewki.pl/jak-sie-tworzy-sluzbe-bhp/
Natomiast ten artykuł dotyczy tego, co daje roczny staż pracy w służbie BHP. Czyli jakie dodatkowe możliwości zawodowe otwierają się, kiedy przepracuje się minimum rok w służbie BHP.
Witam,
obserwuję Pani blog od miesiąca, znajduję tu bardzo ciekawe porady. Chciałbym dopytać w temacie rocznego stażu BHP. Jak Pani uważa, czy jak ktoś pracował na umowę na okres próbny jako st. insp. BHP (od 20 stycznia do końca czerwca – 6 miesięcy), następnie podjął pracę (od 25 lipca do końca stycznia kolejnego roku – 7 miesięcy) to czy ma już wypełniony roczny staż pracy w BHP? Były to duże zakłady powyżej 100 pracowników, pełne etaty. Zwrócę uwagę, że sumując dni zatrudnienia z tych dwóch umów wychodzi 11 miesięcy i 15 dni (pierwsza umowa 5 miesięcy i 10 dni oraz druga umowa 6 miesięcy i 5 dni). Kalendarzowo wychodzi 13 miesięcy.
Dziękuję za przyjrzenie się sprawie 🙂
Cześć Kamilu
Super, że korzystasz z bloga! 🙂
Odpowiadając na Twoje pytanie – rok to 365 dni. Dokładnie tyle musi wynosić czas przepracowany w służbie BHP. W Twojej sytuacji brakuje więc 15 dni do pełnego roku stażu.
Witam! Jeśli mam technika bhp, wykształcenie wyższe z zarządzania i roczny staż jako inspektor bhp to żeby usługowo prowadzić szkolenia to i tak muszę zrobić studia podyplomowe bhp?
Witaj! Czy Twoje studia z zarządzania dają Ci kwalifikacje do pracy w służbie BHP? Jeśli tak, to nie musisz dodatkowo kończyć studiów podyplomowych. W takim przypadku jest możliwe prowadzenie instruktaży ogólnych jako specjalista z zewnątrz. Natomiast odnośnie do prowadzenia szkoleń okresowych, wymagania są całkowicie odrębne. Opisuję je w innym artykule na blogu: https://bhpodpodszewki.pl/od-kiedy-mozna-szkolic-z-bhp/
Witam. Czy po ukończeniu studiów podyplomowych z BHP i założeniu własnej działalności mogę prowadzić szkolenia BHP? Czy możliwe jest przeprowadzenie szkoleń BHP przez osobę nie posiadającą działalności gospodarczej? (np. w ramach umowy o dzieło).
Radku, pracując w służbie BHP można prowadzić instruktaż ogólny. Szkolenia okresowe z kolei nie należą do zadań służby BHP. Ten temat jest jednak na tyle złożony i wymaga omówienia tak wiele wątków, że napisałam cały e-book na ten temat, polecam skorzystać, jeśli chcesz na serio zająć się tym tematem: https://bhpodpodszewki.pl/przewodnik-po-szkoleniach-bhp/
Od kiedy można liczyć staż pracy w BHP?
Zakończyłem studia BHP w lipcu 2020 (pozdawałem egzaminy i złożyłem pracę dyplomową – czyli spełniłem wymagania). Otrzymałem na moją prośbę z uczelni zaświadczenie o ukończeniu studiów BHP z wynikiem pozytywnym. Od początku sierpnia 2020 pracuję w służbie BHP. Ze względu na pandemię otrzymałem dyplom w październiku 2020. Od kiedy mogę liczyć staż?
Krzysztofie, staż pracy w służbie BHP, to po prostu praca w służbie BHP. Twój staż liczy się więc od dnia rozpoczęcia pracy w służbie BHP (pod warunkiem, że pracujesz w służbie BHP, bo nie każde „zajmowanie się BHP” jest pracą w służbie BHP – różnice wyjaśniam w innych artykułach na blogu.).
Dzień dobry,
jestem w trakcie studiów podplomowych BHP i chciałem zapytać:
jak musi być napisane na umowie (chodzi o pierwszą w Bhp): stanowisko st. inspektor, specjalista czy pracownik służby bhp?
Pytam bo nie mogę znaleźć informacji a wszędzie pisze o pracowniku służby Bhp.
Cześć Tomaszu, w umowie o pracę musi być napisane konkretne stanowisko pracy, najlepiej zgodne z rozporządzeniem w sprawie służby BHP (rozporządzenie jest podlinkowane pod treścią artykułu).
Witam,
Mam pytanie, a widzę że jest Pani świetnie zorientowana, czy jako rok stażu pracy w służbie BHP można liczyć również okres złożony z dwóch innych stosunków pracy tj na początek kilka miesięcy u jednego pracodawcy potem reszta u innego z zachowaniem ciągłości. Pytam że względu na lepszą propozycje pracy. Chciałabym zmienić ale obawiam się że te 9 m-cy stażu pracy mi przepadnie. Z drugiej strony kusząca propozycja…
Tak, oczywiście. Staż pracy można inaczej rozumieć jako czas przepracowany w danym zawodzie. Może być u wielu pracodawców, wszystkie się wtedy sumuje.
Witam, ukończyłam studium bhp 5 lat temu i nie miałam możliwości rozpocząć stażu w służbie bhp. Czy mogę teraz rozpocząć staż w służbie bhp?
Agnieszko, staż pracy w służbie BHP to po prostu praca w służbie BHP. Mając wykształcenie uprawniające do wykonywania tego zawodu, możesz podjąć pracę w każdej chwili.
Dzień dobry,
Pracodawca proponuje mi jedną umowę na cały etat z podziałem stanowisk:
Czy na podstawie tak skonstruowanej umowy mam szanse odbyć wymagany roczny staż w służbie BHP? Czy powinnam zostać przyjęta na podstawie dwóch odrębnych umów?
Dziękuje z góry za odpowiedź.
Pozdrawiam
Cześć Gosiu, przy podziale etatu muszą być dwie umowy. Umowa na cały lub część etatu (w tym przypadku na 1/4 etatu) to właśnie utworzenie służby BHP. Trzeba jednak zwracać uwagę na rzeczywistą potrzebę tworzenia służby BHP, a nie tylko dla stażu. Po szczegóły odsyłam Cię do artykułu „Jak się tworzy służbę BHP”, jest podlinkowany w okienku „powiązane wpisy”.
Bardzo dziękuje za odpowiedź jednak zanim mi Pani odpisała przeczytałam kolejny wpis „Na jakiej podstawie nabywa się staż pracy w Służbie BHP”. W komentarzach Pan Wojciech opisywał według mnie taką samą sytuację. Cyt. „Czyli rozumiem że jeżeli umowa jest skonstruowaną w taki sposób że wyszczególnione są w nim informacje iż Stanowisko technologa to 8/10 etatu a stanowisko starszego inspektorat ds BHP to 2/10 etatu to jak najbardziej taki staż roczny jest w mocy ? Kodeks pracy nie widzisz przeszkód aby tak opisać jedna umowę o pracę na pełny etat.” Opowiedziała Pani: „Tak, w ten sposób tworzy się służbę BHP, więc nalicza się staż w służbie BHP. To rozwiązanie jest zgodne z Kodeksem pracy.” Teraz mam mętlik w głowie. Firma w której miałabym pracować zatrudnia powyżej 100 pracowników i posiada wieloosobową komórkę BHP. Pracodawca… Czytaj więcej »
Gosiu, wcześniej napisałam Wojciechowi, że umowy mają być oddzielne (cyt.: „Wojtku, jeżeli to stanowisko jest łączone, to nie. Jeśli dwa oddzielne, to tak.”). Uznałam, że w kolejnym wpisie to właśnie miał na myśli. Upraszczając – jeśli będziesz mieć jedną umowę na część etatu (np. 1/4 jako inspektor BHP) – to to jest właśnie utworzenie służby BHP lub zatrudnienie w niej – a tak będzie w Twojej sytuacji, skoro zakład ma już funkcjonującą służbę BHP.
Witam . Mając ukończone studia wyższe mgr.inz. o specjalności Bhp to żeby nabyć kwalifikacji i moc pracować samodzielnie trzeba zrobić roczny staż potwierdzony umowa o pracę w jednostce która samodzielnie prowadzi służbę bhp i zatrudnia powyżej 100 pracowników tak? Ten staż może być na 1/2 etatu bądź na 1/4?
Emi, Mając ukończone studia w zakresie BHP masz już kwalifikacje do pracy w służbie BHP. Zarówno w wieloosobowej jak i w jednoosobowej na cały lub część etatu.
Witam Pani Barbaro, nurtuje mnie jedna rzecz, a mianowicie czy umowa o pracę na rok na stanowisko starszy inspektor BHP na 1/16 etatu liczy się do stażu pracy i kwalifikuje do bycia Specjalistą ds. BHP o którym mówi rozporządzenie? Nigdzie nie doczytałem o przeciwskazaniach i o tym, że musi to być pełny etat przez rok.
Dariuszu, tak liczy się i kwalifikuje. Może być cały lub część etatu, ważne żeby to była praca w służbie BHP na podstawie umowy o pracę.
witam.
Mam pytanie. czy będąc funkcjonariuszem zakladu karnego zatrudnionym na stan. wychowawca liczy mi się staż bhp mając w zakresie obowiązków zastępstwo specjalisty ds. bhp ?. jestem po podyplom. studiach bhp.
Radosławie, mając w zakresie obowiązków zadania służby BHP nie jest to praca w służbie BHP, a więc nie nabywa się stażu w służbie BHP.
Dzień dobry. Od 01.01.2020 pracuję jako asystent ds. BHP w firmie zatrudniającej pow. 100 pracownikow. W lutym 2021 ukończyłam studia w kierunku Bhp. Czy obecnie pracodawca powienien zmienić moje stanowisko na inspektor ds. BHP?
Ulu, według przepisów pracodawca powinien zmienić nazwę Twojego stanowiska pracy na starszego inspektora ds. BHP, ale w praktyce nie każdy pracodawca się na to zgadza. Na pewno podjęłabym próbę rozmowy na ten temat. Powodzenia!
Dzień dobry. Czy praca w firmie outsourcingowej na stanowisku specjalisty ds. BHP, gdzie rzeczywiście zapewniam kompleksową obsługę z zakresu BHP dla wielu firm wlicza się do stażu? Posiadam umowę o pracę z firmą outsourcingową, mam przypisanych tylko do siebie klientów i wykonuje wszystkie obowiązki służby BHP u nich w firmach. Według mnie ten okres powinnien wliczać się do stażu, zostało to jednak zakwestionowane przez mojego potencjalnego pracodawcę podczas rozmowy kwalifikacyjnej i teraz mam wątpliwości.
Anno, niestety obsługa podmiotów jako specjalista z zewnątrz to nie jest praca w służbie BHP.
Witam,czy posiadając technika bezpieczeństwa i higieny pracy ,zaczynając swoją pierwszą pracę na stanowisku inspektora bezpieczeństwa i higieny pracy nabywa się staż?Dodam ,że jest to firma ,która prowadzi usługi z zakresu BHP dla kilkunastu firm.Ja będę jako druga osoba do pomocy dla osoby doświadczonej.Pozdrawiam.
Wioletto, żeby nabywać staż pracy w służbie BHP, trzeba być zatrudnionym w służbie BHP. Praca w firmie świadczącej usługi w zakresie BHP nie jest pracą w służbie BHP, więc stażu się nie nabywa. Omówiłam to w innym artykule: https://bhpodpodszewki.pl/na-jakiej-podstawie-nabywa-sie-staz-pracy-w-sluzbie-bhp/
Dzień dobry.
W przypadku kiedy ukończyłam studia wyższe i uzyskałam tytuł inżyniera, mogę założyć swoja własną firmę świadczącą usługi na rzecz służby bhp? A moim kolejnym pytaniem jest czy o służbie bhp mowi sie w przypadku kiedy dana firma zatrudnia min. 100 pracowników ? Dodam jeszcze że przez rok czasu pracowałam w firmie świadczącej uslugi na rzecz bhp na 1/8 etatu. jako starszy inspektor bhp.Będę ogromnie wdzięczna za odpowiedź gdyż słyszałam że po studiach musze odbyć ten roczny staz w firmie ktora zatrudnia 100 pracowników a bardzo chciałabym zalozyc swoja własną firmę i pytam z punktu widzenia prawnego czy jest to legalne majac wyższe wykształcenie i zdobyta wiedzę ale w firmie ktora tylko świadczy usługi na rzecz bhp. 😊😊
Dzień dobry Sandro. Tak jak piszę w artykule, aby założyć własną działalność należy mieć kwalifikacje przynajmniej specjalisty ds. BHP. W przypadku studiów trzeba więc przynajmniej rok przepracować w służbie BHP, aby takie kwalifikacje nabyć. Zresztą bardzo trudno byłoby świadczyć usługi w zakresie BHP bez wcześniejszego doświadczenia praktycznego.
Rozumiem, dziękuje za odpowiedź.
Kończąc studia podyplomowe z zakresu BHP (nie mając rocznego stażu pracy jako Bhp-owiec) jakie mogę zajmować stanowisko ?? Jak powinno się nazywac ??Oczywiście chodzi mi o stanowisko jako służba BHP. Dziękuje i pozdrawiam 🙂
Kamilo, po ukończeniu studiów z zakresu BHP można pracować na stanowisku starszego inspektora ds. BHP. Na końcu artykułu podlinkowany jest tekst rozporządzenia w sprawie służby BHP, przeczytaj koniecznie (wraz z nowelizacjami, w których są zaktualizowane wymagania dotyczące kwalifikacji i stanowisk).
Dziękuje serdecznie za odp. Mam jeszcze pytanie, czy zatrudniając się w firmie, która świadczy usługi BHP dla poszczególnych podmiotów nie nabieram staży pracy jak BHP-owiec ?? Chce się upewnić bo wydaje mi się to dziwne. Moja firma nie posiada własnego zaplecza BHP tylko wynajmuje firmę zewnętrzną, która prowadzi całe szeroko rozumiane BHP. Czy ja kończąc studia i zatrudnijac się w firmie, która świadczy takie usługi BHP dla innych firm nie jestem BHP-owcem i nie nabieram stażu, żeby móc obejmować kolejne określone stanowiska w służbie BHP??
Kamilo, nie jest to praca w służbie BHP. Piszę o tej sytuacji szerzej w podlinkowanym na końcu artykułu poście „Na jakiej podstawie nabywa się staż pracy w służbie BHP”.