Stanowiska pracy w służbie BHP

with 4 komentarze

Dziś biorę na tapet stanowiska pracy w służbie BHP. Odpowiem na kilka błędnych przekonań w tym zakresie, z którymi bardzo często się spotykam.Stanowiska pracy w służbie BHP Behapowiec

Pytanie: „Kończę studia i mam tytuł starszego inspektora, prawda?”

Nie, nieprawda.

  • inspektor,
  • starszy inspektor,
  • specjalista,
  • starszy specjalista,
  • główny specjalista ds. BHP

– to są stanowiska pracy w służbie BHP. To nie są tytuły. Nie powinieneś więc mówić: „Mam tytuł starszego inspektora”. Możesz powiedzieć: „Mam kwalifikacje do pracy na stanowisku starszego inspektora”. Być może wydaje Ci się, że to to samo. Już wyjaśniam, dlaczego to nie jest to samo.

Stanowiska pracy w służbie BHP, które wymieniłam powyżej, to są nazwy stanowisk, na których pracodawca może zatrudniać pracowników w swojej służbie BHP. Tak samo jak: starszy księgowy, młodszy asystent, starszy referent lub starszy specjalista ds. zakupów. Żadna osoba zatrudniona na tych stanowiska nie powie o sobie: „Mam tytuł starszego referenta”, czy „Mam tytuł starszego specjalisty ds. zakupów”. Brzmi śmiesznie, prawda? No właśnie…

Tytuły to: inżynier, magister, doktor, doktor habilitowany, profesor.

Można więc o sobie powiedzieć: „Mam tytuł magistra, więc mam kwalifikacje do pracy na stanowisku starszego inspektora ds. BHP”.

Pytanie: „Czy to prawda, że po roku stażu pracy w służbie BHP jestem automatycznie specjalistą ds. BHP?”

W tym przypadku zależy, co pytający ma na myśli.

Pracując w służbie BHP na stanowisku starszego inspektora ds. BHP, po roku pracy, uzyskujesz kwalifikacje do pracy na stanowisku specjalisty ds. BHP. Ale nie jest to równoznaczne z tym, że twoje stanowisko automatycznie się zmienia. Pracodawca może Ci je zmienić. Ale nie musi.

Dlaczego może? Dlatego, że jest to jego dobra wola. Jeśli chcesz, żeby po roku pracy u danego pracodawcy, zmienił Ci nazwę stanowiska pracy na tego upragnionego specjalistę ds. BHP” musisz go o to poprosić. Pracodawca może się zgodzić, ale absolutnie nie musi.

Dlaczego nie musi? Dlatego, że zgodnie z zapisami w „naszym” rozporządzeniu, podane w nim lata stażu w na poszczególnych stanowiskach w służbie BHP są minimalna. Jeśli więc pracodawca uzna, że jego zdaniem, nie czas na specjalistę to nic z tym nie zrobisz.

Natomiast drugi aspekt tego pytania dotyczy możliwości starania się o pracę na stanowiskach specjalisty ds. BHP albo możliwości obsługiwania zakładów jako specjalista z zewnątrz po roku pracy w służbie BHP. I tak – jedno i drugie jest możliwe.

Pytanie: „Dlaczego w ofertach pracy szukają Specjalisty ds. BHP, a jest wymóg 5 lat doświadczenia zawodowego? Przecież tak nie można.”

Tak jak pisałam w poprzednim akapicie – liczba lat pracy na danym stanowisku, określona w rozporządzeniu, jest minimalna. Może więc tak być, że ktoś szuka specjalisty ds. BHP z pięcioletnim stażem zawodowym.

Pytanie: „Dlaczego w ofertach pracy szukają Inspektora ds. BHP, a jest wymóg studiów i 2 lat doświadczenia zawodowego? Przecież to niezgodne z przepisami.”

Niezgodne, owszem. Ale też prawo nie przewiduje sankcji za zatrudnienie osoby o kwalifikacjach nawet starszego specjalisty ds. BHP na stanowisku inspektora ds. BHP. Co najwyżej, inspektor pracy podczas kontroli wyda pracodawcy zalecenie, aby pracodawca zmienił pracownikowi służby BHP nazwę stanowiska.

Pytanie: „To co mam zrobić, żeby móc pracować na stanowisku specjalisty, skoro już mogę?”

Edukować. Można poprosić pracodawcę o zmianę nazwy stanowiska pracy. Również podczas ustalania warunków pracy po wygranej rekrutacji, można grzecznie zapytać, czy byłaby możliwość być zatrudnionym na takim a takim stanowisku z takiego a takiego powodu. Miej jednak na uwadze, że możesz spotkać się z odmową.

Ale powiem Ci coś jeszcze. Przywiązanie do nazw stanowisk mają chyba tylko osoby początkujące. Jeśli siedzi się w tym zawodzie nieco dłużej, to nikt nie ocenia kolegów po fachu kategoriami nazw stanowisk pracy, na jakich pracują. Ważniejsze jest, ile czasu ktoś zajmuje się tym zawodem, czy w jakich branżach „behapuje”. Nazwa stanowiska, jak sam widzisz, jest bardzo względna.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późniejszymi zmianami:

Podąrzaj Barbara Swoboda-Rozmus:

Jestem w świecie BHP od 2008 roku. Blisko dekadę przepracowałam w służbie BHP. Teraz prowadzę "BHP od podszewki" - blog dla początkujących pracowników służby BHP. W moim bestsellerowym kursie "BHP na start" uczę, jak zacząć pracę w tym trudnym zawodzie.

Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
infomiato
infomiato
1 rok temu

Czy ma Pani wrażenie, że ogólnie służba BHP jest takim pozostawionym zapuszczonym działem uregulowań prawnych. Że tak naprawdę traktuje się tych pracowników 2 rzednie a dodatkowo przepisy właśnie nie zmuszą co do mimo wszystko zmian nazw stanowisk aby też one wyrażały realne kompetencje osób. BHP musi znać gigantyczną ilość przepisów i cały czas być na bieżąco a mimo to jest to osoba postrzegana jako wrzód.

Wioleta
Wioleta
1 rok temu

Witam. Mam pytanie skończyłam studia podyplomowe zarządzanie bezpieczeństwem i higieny pracy. Czy mogę wystawić pracownikowi zaświadczenie o zakończeniu szkolenia BHP? Czy powinnam skończyć dodatkowe kursy?