W tym wpisie chcę zwrócić Twoją uwagę na podstawę nabywania stażu pracy w służbie BHP. Jak się okazuje, ten temat wcale nie jest taki oczywisty.
Podstawy, które pozwalają nabywać staż pracy w służbie BHP
Przede wszystkim musisz mieć kwalifikacje do wykonywania tego zawodu, czyli uzyskać konkretne wykształcenie w zakresie BHP, to znaczy:
- zawód technika BHP albo
- wyższe wykształcenie o kierunku BHP albo
- wyższe wykształcenie o specjalności BHP albo
- studia podyplomowe w zakresie BHP. [1]
Ważna uwaga: Szkoły musisz mieć ukończone. To znaczy, że nie nabywasz stażu pracy w służbie BHP, jeśli pracujesz będąc jeszcze w trakcie nauki.
Druga spawa, to musisz wykonywać pracę na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Najpowszechniejszą formą jest oczywiście umowa o pracę. Nie ma tu znaczenia czy na cały etat na część etatu.
Trzecia rzecz, musisz pracować w służbie BHP. Pracodawca ma obowiązek powołania Służby BHP w momencie, kiedy zatrudnia ponad 100 pracowników [2]. Jeśli pracodawca uzna, że potrzebuje służby BHP w sytuacji, kiedy zatrudnia mniej niż 100 pracowników, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ją powołał, ale tutaj uwaga: musi to być potrzeba uzasadniona, czyli wynikająca z realnych potrzeb pracodawcy.
Staż pracy w służbie BHP będzie naliczony niezależnie od liczby zatrudnionych pracowników. Ważne jest jednak, aby w takim przypadku była to praca jedynie w służbie BHP, a nie wykonywanie obowiązków służby BHP w ramach dodatkowych zadań, bo w tej sytuacji nie jest to praca w służbie BHP i staż pracy się nie naliczy.
Kiedy nie nabywasz stażu pracy w służbie BHP
Osoby zatrudnione przy innej pracy
Pracodawca, który nie ma obowiązku powołania służby BHP, czyli zatrudniający poniżej 100 pracowników, ma prawo powierzyć zadania służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy [2]. Warunkiem jest, żeby ta osoba posiadała kwalifikacje wymagane do pracy w służbie BHP, to znaczy: wykształcenie zgodne z rozporządzeniem [1] i ukończone szkolenie okresowe dla służby BHP. Szkolenie to należy przejść w terminie do 12 miesięcy od rozpoczęcia wykonywania zadań służby BHP, ale im szybciej, tym lepiej.
Kodeks pracy wyraźnie rozgranicza “pracowników służby BHP” i “pracowników zatrudnionych przy innej pracy, którym powierzono wykonywanie zadań tej służby”. Między tymi formami wykonywania obowiązków w zakresie BHP nie ma znaku równości. Są to dwie odrębne formy pracy. Pierwsza to praca w służbie BHP, a co za tym idzie, wykonywanie tego zawodu. Druga forma to jedynie wsparcie pracodawcy z zakresie BHP w sytuacji, w której nie ma on prawnego obowiązków tworzenia służby BHP.
Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego I OSK 263/06 z dnia 13.10.2006 r., który uzasadnia, że gdyby te obie formy były tożsame, zbędna byłaby regulacja zawarta w art. 23711 § 1 K.p. i można byłoby posługiwać się wyłącznie pojęciem “służba bhp” [2].
To samo stanowisko prezentuje wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku III SA/Gd 8/12 z dnia 22.03.2012 r. Zgodnie z jego sentencją, Kodeks pracy jednoznacznie odróżnia dwie formy pełnienia funkcji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pierwsza realizowana jest w formie służby BHP, a druga – poprzez powierzenie wykonywania zadań służby BHP. Są to więc dwie odrębne formy.
Inna forma zatrudnienia
Wykonywanie zadań służby BHP na podstawie innej formy zatrudnienia, np. umowy zlecenia lub umowy o dzieło nie wliczają się do stażu pracy w służbie BHP. De facto, taka forma wykonywania zadań służby BHP jest “obsługą jako specjalista z zewnątrz”, a zatem dopuszczalna dla osób, które mają kwalifikacje specjalisty ds. BHP, a więc wykształcenie wyższe lub podyplomowe w zakresie BHP i co najmniej rok stażu pracy w służbie BHP.
Praca w firmie outsourcingowej
Jeśli pracujesz w firmie, która obsługuje zakłady w zakresie BHP, to również nie jest to samo co praca w służbie BHP. Praca w firmie outsourcingowej polega na tym, że osoba mająca kwalifikacje dla służby BHP jest oddelegowana do obsługi zakładu w zakresie BHP. Może to być oddelegowanie:
- zadaniowe (czyli wykonanie konkretnego zadania, np. jako członek zespołu powypadkowego, który bada okoliczności i ustala przyczyny wypadku),
- czasowe, czyli np. 2 godziny dziennie albo 8 godzin raz w tygodniu – to ustala się indywidualnie z zakładem korzystającym z usług firmy outsourcingowej,
- stałe, czyli codziennie przez 8 godzin (pełna obsługa).
Niezależnie od rodzaju obsługi zakładu, ten model współpracy nie jest pracą w służbie BHP.
Ale lipa, że nie w trakcie nauki nie można rozpocząć stażu w BHP… 🙁 Trudny próg wejścia, moim zdaniem. Dziewięć miesięcy nauki do ukończenia np. studiów podyplomowych. I dopiero wtedy szukać zatrudnienia w służbie BHP.
Joanno, ale to, że nie można wykonywać zawodu nie oznacza, że nie możesz pomagać służbie BHP. Śmiało możesz poszukać praktyk, wykonywać prace pomocnicze i obserwować, jak realizować poszczególne zadania. Polecam bardzo taką strategię, bo dzięki niej łatwiej Ci będzie później znaleźć pierwszą pracę. Powodzenia!
Dziękuję za tą radę 🙂 tak na początku będę robić 🙂 Szkoła BHP już wybrana. W październiku pierwsze zajęcia 🙂
Trzymam kciuki! 🙂
Moja firma zatrudnia 220 osób i zgodnie z przepisami powinna być utworzona służba bhp ale nadal mamy specjalistę z zewnątrz. Czy w takim wypadku będąc kadrowa w banku mogłabym przejąć obowiązki bhp np. Na 1/3 etatu mając oczywiście wykształcenie podyplomowe w tym zakresie ? Nadmieniam że zajmuje się w firmie sprawami bhp i przepisami.a specjalista działa na odległość przybijając tylko pieczątki na dokumentach. Ryzyko zawodowe jest dosyć niskie. Proszę o odpowiedź bo nie mogę uzyskać od nikogo konkretnej informacji.
Cześć Doroto, jeśli masz wykształcenie wyższe lub podyplomowe w zakresie BHP, to tak – pracodawca może utworzyć służbę BHP, w której zatrudni Cię jako pracownika służby BHP. Może to być 1/3 etatu.
Bardzo dziękuję za odpowiedź 🙂 pozdrawiam
Również pozdrawiam i życzę powodzenia! 🙂
Jeśli jestem zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. bhp i ochrony środowiska ( błędnie nazwane stanowisko, ponieważ jest to moja pierwsza praca na umowę o pracę związana z bhp. wcześniej pracowałem tylko na umowę zlecenie). Pracuję na budowie i pełnie nadzór nad pracownikami, zajmuje się dokumentacją (pozwolenia, IBWR, prowadzenie danych dotyczących zagrożeń występujących na budowie). Jestem jedynym bhp na tej budowie ale w strukturze firmy posiadam osobę nad sobą. Czy w takim wypadku zdobywam staż w służbie BHP? Dziękuję za odpowiedź.
Bartoszu, jeśli wykonujesz wszystkie zadania służby BHP wynikające z rozporządzenia w sprawie służby BHP, to tak.
Dobry wieczór,
Jestem nauczycielem chemii w technikum. Właśnie ukończyłam studia podyplomowe z BHP i od 1września będę uczyć oprócz chemii również BHP. Nie ukrywam, że zawód nauczyciela jest tylko na kilka lat żeby nie kombinować z dziećmi w wakacje więc chcę powoli „wejść” w bhp.
Czy, żeby odbyć ten roczny staż muszę się zatrudnić w jakiejs firmie (nawet na kilka godzin w tygodniu) czy może mi dyrektor w mojej szkole dopisać obowiązki bhp na terenie szkoły?
Pozdrawiam,
Karolina
Cześć Karolino. Tu nie tyle chodzi o “odbycie stażu”, co po prostu o pracę w służbie BHP i zdobywanie cennego doświadczenia. W Twojej sytuacji oba rozwiązania są możliwe, z tym że w pierwszym przypadku będzie to praca w służbie BHP, w drugim wykonywanie obowiązków służby BHP. W treści artykułu wyjaśniam różnicę pomiędzy tymi dwiema formami.
Jak najbardziej zależy mi na doswiadczeniu ale w chwili obecnej nie jestem w stanie poświęcić się w pełni pracy. Przy małych dzieciach niestety część rzczy trzeba rozplanować w czasie.
Zależy mi na formalnym aspekcie przede wszystkim w chwili obecnej. Natomiast jak nabiorę doświadczenia po pierwsze ucząc tego przedmiotu, po drugie „troche dorabiając” to za kilka lat będę w stanie (formalnie i merytorycznie) poświęcić się nowej pracy BHP. Ponadto jestem inżynierem z wykształcenia i wiele zagadnień bhp nie jest mi obcych. To że teraz uczę w szkole jest wypadkową zalożenia rodziny 😉
Więc jeśli dobrze zrozumiałam to w szkole moge nabierać doświadczenia ale żeby zrealizować formalne wymogi muszę zatrudnić się na kilka godzin w jakieś innej instytucji?
Pozdrawiam,
Karolina
Karolino – tak, możesz zdobywać doświadczenie w BHP w pracy w szkole.
Witam serdecznie:)
Jestem już absolwentka politechniki łódzkiej po bhp. Chciałabym odbyć roczny staż w firmie produkcyjnej w dziale bhp. Ta firma proponuje umowę zlecenie dla stażysty. Czy taka umowa wlicza się do rocznego stażu, by zostać specjalista ds bhp? Chciałabym też pogodzić staż z obecną pracą w innej branży, czy wtedy gdybym zaproponowała 3/4 lub 1/2 etatu w miesiącu liczy mi się to jako przepracowany miesiąc do rocznego stażu? Z góry bardzo, bardzo dziękuję za poświęcony czas
Cześć Agato. Niestety, dla osoby początkującej umowa zlecenia nie wchodzi w grę, nie nabywa się też stażu w służbie BHP w ramach takiej umowy (piszę o tym w treści artykułu, przeczytaj). Udostępniłam też bezpłatnie webinar o stażu w służbie BHP, zachęcam do skorzystania. Znajdziesz w nim wszystkie odpowiedzi na swoje pytania. Link znajduje się w treści artykułu.
Witam,
czy moze mi Pani powiedzieć czy pracodawca ktory zatrudnia 1 osobe (maly sklepik spozywczy) tzn pracodawca+pracownik moze zatrudnic mnie jako bhpowca i jaki musi byc minimalny wymiar czasu pracy zeby mogl mi sie liczyc ten rok stazu?
Pozdrawiam
Dario, takie działanie nie ma uzasadnienia, bo nie tworzy się służby BHP zatrudniając 1 osobę.
Witam
Czy posiadając wyższe wykształcenie o specjalności BHP i pracując na stanowisku: technolog produkcji, starszy inspektor ds. BHP w firmie zatrudniającej ponad 100 pracowników przez ponad rok zyskam staż potrzebny do pracy na stanowisku specjalisty ds BHP ?
Wojtku, jeżeli to stanowisko jest łączone, to nie. Jeśli dwa oddzielne, to tak.
Czyli rozumiem że jeżeli umowa jest skonstruowaną w taki sposób że wyszczególnione są w nim informacje iż
Stanowisko technologa to 8/10 etatu a stanowisko starszego inspektorat ds BHP to 2/10 etatu to jak najbardziej taki staż roczny jest w mocy ?
Kodeks pracy nie widzisz przeszkód aby tak opisać jedna umowę o pracę na pełny etat.
Tak, w ten sposób tworzy się służbę BHP, więc nalicza się staż w służbie BHP. To rozwiązanie jest zgodne z Kodeksem pracy.
Jestem właścicielem firmy handlowej. Z wykształcenia BHPowcem. Sama prowadzę szkolenia wstępne i okresowe dla swoich pracowników. Kiedyś celowo skontaktowałam się z PIP – z zapytaniem odnośnie tego, czy jestem specjalistą d/s BHP? Uzyskałam bardzo wyczerpującą odpowiedź, że jeżeli w PKD mam wpisane szkolenia, kursy itd BHP i prowadzę je sama dla własnych pracowników, to ten czas będzie się dla mnie zaliczał jako praca w służbie BHP.
Witam,
Ja mam do Pani pytanie, mianowicie mam wykształcenie wyższe z zakresu bhp, i obecnie jestem zatrudniona na część etatu w firmie prowadzącej szkolenia dla firm zewnętrznych ale tez i inne bieżace sprawy. Są też firmy które zatrudniają powyżej 100 pracowników. Czy w takim przypadku rok pracy w takiej firmie liczy mi się do stażu pracy ? Pozdrawiam
Cześć Sandro. Nie, ponieważ to nie jest praca w służbie BHP (to tzw. outsourcing / obsługa firm jako specjalista z zewnątrz). Musiałabyś zostać zatrudniona w jednym zakładzie w służbie BHP na podstawie umowy o pracę – wtedy pracowałabyś w służbie BHP i co się z tym wiąże – nabywała staż pracy w służbie BHP.
Rozumiem, dziękuje za informacje.
Klikając na linki które podałaś do wyroków otwierają się zupełnie inne wyroki. Sprawdź to proszę bo te wyroki byłyby dla mnie ważne. Z góry dziękuję.
Marto, sprawdziłam i podlinkowane wyroki są poprawne.
Witam, czy jeśli pracodawca ma powyżej 100 pracowników to może mnie zatrudnić jako bhp I ppoz na jednej umowie( wiem że nie policzy mi się staz) i spełnienia wtedy obowiązek utworzenia służby bhp ?
Marto, jeśli pracodawca zatrudnia powyżej 100 osób, ma obowiązek utworzyć służbę BHP. Osoba w niej zatrudniona nabywa staż pracy w służbie BHP. Najpoprawniej jest rozdzielić etat i w ramach jednej części (np. na 3/4 etatu) zatrudnić jako specjalistę ds. BHP, a na pozostałą część (w tym przykładzie na 1/4 etatu) jako specjalistę ds. ppoż. Często spotyka się jednak łączenie tych stanowisk (w zakładach, które utworzyły służbę BH) i o ile osoba na takim stanowisku faktycznie wykonuje zadania służby BHP, to staż też się liczy. Widzę, że temat jest dla Ciebie bardzo świeży, więc zachęcam Cię do obejrzenia mojego webinaru na ten temat, bo tam omawiam to zagadnienie w sposób uporządkowany od A do Z.
Witam,
Bardzo prosze o pomoc, czy w przypadku zatrudnienia w firmie, w której zatrudnionych jest poniżej 100 pracowników w celu odbycia rocznego stażu wystarczy umowa o prace z niepełnym wymiarem czasu (1/2 etatu) czy pełen wymiar godzin jest obowiązkowy ze względu na to, ze pracodawca nie ma obowiązku tworzenia służby bhp?
Pozdrawiam 😉
Tak, Martyno. Zachęcam do przeczytania podlinkowanych artykułów – tam opisuję podobny przypadek.
Dzień dobry,
ukończyłam właśnie studia podyplomowe BHP. Chciałabym zgłosić się do kierownika o zmianę mojej umowy o pracę, by odbyć staż i uzyskać tytuł specjalisty ds. bhp. (przykładowo pół na pół etatu). Pracuję w firmie zatrudniającej ponad 2000 osób, gdzie jest służba bhp. Obecnie będąc zatrudniona na stanowisku specjalista ds ochrony środowiska prowadzę szkolenia okresowe bhp. Czy po zmianie mojej umowy, przykładowo pół etatu ochrona środowiska i pół etatu bhp, nadal będę mogła prowadzić szkolenia okresowe bhp? Pytam, ponieważ w zadaniach służby z rozporządzenia są tylko szkolenia wstępne
Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.
Joanno, jak słusznie zauważasz, wśród listy obowiązków służby BHP nie ma szkoleń okresowych. To nie jest zadanie służby BHP, powiem więcej, nie każdy pracownik służby BHP ma kwalifikacje do prowadzenia szkoleń BHP(!) Po zmianie etatu i rozbiciu go na części, o jakich piszesz, będziesz mogła realizować zadania służby BHP i prowadzić instruktaże ogólne. Odnośnie do szkoleń okresowych, sytuacje jest bardziej skomplikowana, niż może się wydawać. Napisałam na ten temat obszerny e-book, w którym wyjaśniam Czytelnikom, kto i kiedy może szkolić, jakie są obowiązki organizatora, jak budować szczegółowe programy szkoleń, jak poprawnie przeprowadzać egzamin, jak prowadzić dokumentację. Podpowiadam też różne techniki i metody dydaktyczne, które można wykorzystać. W razie zainteresowania podaję link: https://bhpodpodszewki.pl/przewodnik-po-szkoleniach-bhp/
Ja to wszystko rozumiem, jak najbardziej. Szkoleniami okresowymi, ich dokumentacja etc. w zakładzie w którym pracuje zajmuje się dział szkoleń. Ja jako specjalista ds ochrony środowiska je przeprowadzam, razem z innymi szkolącymi, każdy z nas omawia inne rzeczy, każdy ma swoje tematy. Chodzi mi tylko teraz o to, czy jak będę przykładowo zatrudniona na pół na pół etatu, czyli od 7-11 bhp a od 11-15 ochrona środowiska, czy po godzinie 11 mogę prowadzić szkolenia okresowe. To mnie najbardziej zastanawia i jest kluczem dla mnie do dalszych rozmów w pracy, ponieważ na ta chwile nie ma innej osoby która mogłaby przedstawić materiał, który ja akurat omawiam 🙂 pozdrawiam
Joanno, jeśli tylko spełniasz kwalifikacje dla wykładowcy szkolenia okresowego w dziedzinie BHP, to nie ma przeszkód, aby pracować w takim modelu, jaki opisałaś.
Dzień dobry,
Czy będąc zatrudniona pół etatu na stanowisku bhp w służbie bhp a pół etatu na innym stanowisku w zakładzie, będę mogła prowadzić szkolenia okresowe bhp? Czy tylko wstępne ?
Z góry dziękuje za odpowiedz
W ramach pracy w służbie BHP można prowadzić tylko instruktaże ogólne.
Dzień dobry Pani Barbaro,
W tej chwili pracuję przy kontroli jakości oraz jako pełnomocnik ds ZSZ w przedsiębiorstwie, w którym zatrudniono poniżej 100 osob. Od października planuje rozpocząć studia magisterskie uprawniające do wykonywania prac służb BHP. Dodatkowo planuję zrobić kurs inspektora ppoż. Co muszę zrobić, żeby praca w tej firmie liczyła się do stażu pracy w służbach BHP? Czy wystarczy rozdzielenie umowy po ukończeniu studiów, np. 3/5 etatu na kontroli jakości i pełnomocnictwo ds. ZSZ, 1/5 etatu jako służba BHP, 1/5 etatu na ochronie ppoż? Każda z tych umów musi być umową o pracę?
Czy mając kilkuletni staż pracy tylko i wyłącznie w takiej firmie mogę otworzyć własna działalność z branży usług BHP i ochrony ppoż?
Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.
Moniko, wystarczy wydzielić z etatu część dla służby BHP, np. 1/5 (koniecznie umowa o pracę). Pozostałe zadania możesz realizować w ramach jednej umowy. Mając przynajmniej staż pracy można otworzyć własną działalność i świadczyć usługi w zakresie BHP. Nie ma znaczenia, że pracowałaś tylko w jednej firmie. Również pozdrawiam! 🙂
Dobry wieczór, czy po ukończeniu studiów podyplomowych z zakresu bhp i zatrudnieniu w warsztacie samochodowym, który zatrudnia około 40 pracowników na umowie o pracę w wymiarze 1/8 etatu starszy inspektor ds bhp oraz 7/8 etatu specjalista ds księgowości po roku pracy nabędę wymagany przepisami staż pracy w służbie bhp uprawniający do założenia działalności w zakresie bhp?
Pozdrawiam
Cześć Moniko. Tak, pracując na takiej podstawie nabywa się staż pracy w służbie BHP.
Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź, pozdrawiam serdecznie😊
Dzień dobry,
ukończyłem studia wyższe o specjalności BHP w związku z czym posiadam uprawnienia Starszego Inspektora ds. BHP. Co w sytuacji, gdy jestem zatrudniony w firmie X na cały etat na stanowisku Doradcy i dostałem propozycje pracy w tej samej firmie X na 1/4 jako Starszy Inspektor ds. BHP. Oczywiście są to umowy o pracę. Czy w tym wypadku staż pracy również będzie mi się liczył? Oczywiście będę wykonywał obowiązki służby BHP, dzięki czemu zdobędę rownież cenne doświadczenie. Pozdrawiam.
Tak, Adrianie, dokładnie w ten sposób zostanie utworzona służba BHP, a Ty zostaniesz w niej zatrudniony i będziesz nabywał staż pracy w służbie BHP. Powodzenia!
Proszę o sprostowanie: Każdy pracodawca musi utworzyć służbę BHP! W jaki sposób to zrobi czy etatem, zleceniem czy outsourcingiem to inna sprawa. Poniżej 100 osób też musi lecz nie musi to być etat
Marku, rozumiem intencję Twojego pytania, ale to trochę zbyt duże uproszczenie. Umowa zlecenia, outsourcing, czy nawet powierzenie wykonywania obowiązków służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy nie jest utworzeniem służby BHP. Powiedziałabym inaczej – każdy pracodawca musi wypełniać obowiązki w zakresie BHP. Jeśli zatrudnia powyżej 100 pracowników obowiązkowo tworzy służbę BHP. Jeśli zatrudnia mniej niż 100 osób, ma inne możliwości, np.: powierzenie obowiązków służby BHP osobie zatrudnionej przy innej pracy ale mającej kwalifikacje do pełnienia zadań tej służby. Może też skorzystać z obsługi specjalisty z zewnątrz. Inna możliwość to utworzenie służby BHP, jednak w tej sytuacji musi to być uzasadniona potrzeba.
Pani Barbaro, mam pewną zagwozdkę. Z wykształcenia jestem technikiem BHP, pracuję już 3,5 roku na stanowisku Inspektora ds. BHP. W lutym kończę studia licencjackie o specjalności “Specjalista ds. BHP”. W lutym zmieniono mi stanowisko na starszego inspektora ds. bhp. W myśl obowiązujących przepisów, pracując dalej w Służbie BHP, czy mam w momencie ukończenia studiów już zrealizowany ustawowy obowiązek posiadania rocznego stażu? Czy ten staż pracy przed uzyskaniem tytułu specjalisty liczy się? Czy też staż potrzebny do specjalisty zacznie się liczyć w momencie uzyskania dyplomu?
Radosławie – tak, liczy się cały staż pracy w służbie BHP. Po uzyskaniu dyplomu będziesz mógł pracować na stanowisku specjalisty, a nawet starszego specjalisty ds. BHP.
Bardzo dziękuję!
Witam, rozpoczęłam w tym roku studia podyplomowe BHP i na zajęciach organizacyjnych uzyskaliśmy od Kierownika Studiów informację, że już teraz powinniśmy porozmawiać z pracodawcą o aneksie do umowy o pracę, w którym część etatu będzie związana z pracą BHP. Na przykład aby część etatu była wykonywana jako praca “asystenta Specjalisty ds. BHP”. Tym sposobem po roku otrzymamy kwalifikacje do pracy na stanowisku Specjalisty ds. BHP (zakładając oczywiście, że ukończymy studia). Niestety ma się to zupełnie odwrotnie do Pani pierwszej uwagi: “Szkoły musisz mieć ukończone. To znaczy, że nie nabywasz stażu pracy w służbie BHP, jeśli pracujesz będąc jeszcze w trakcie nauki.” Na jakiej podstawie Czy staż można zdobyć jedynie, gdy wykonywane stanowisko zdefiniowane jest jako inspektor / st. inspektor? Jaka jest podstawa prawna do stwierdzenia, że nie można nabyć stażu pracy będąc w trakcie nauki?… Czytaj więcej »
Karolino, podstawą jest rozporządzenie rady ministrów Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy z późniejszymi zmianami (podlinkowane na końcu artykułu). W par. 4 ust. 1 są określone stanowiska pracy w służbie BHP. Nie ma wśród nich “asystenta specjalisty ds. BHP”. W par. 4 ust. 2 z kolei ustawodawca wyraźnie zaznacza, że dane stanowisko może zajmować osoba posiadająca konkretne wykształcenie i/lub staż pracy. Będąc w trakcie studiów nie posiada się jeszcze wykształcenia w danym zakresie, a co za tym idzie, nie można pracować w służbie BHP. Podobnie jak z prawem jazdy – będąc w takcie kursu, nie ma się prawa jazdy i nie można samodzielnie prowadzić samochodu. Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać Twoje wątpliwości. Pozdrawiam!
Na jakiej podstawie stwierdza Pani, że nie może to być umowa zlecenie? W ustawach nie jest to jednoznacznie określone. Skąd taka interpretacja?
Marto, zgodnie z Kodeksem pracy pracownik to osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Umowa zlecenia to umowa podlegająca pod Kodeks cywilny i nie dotyczą jej wymagania kodeksu pracy. Skoro przepisy mówią o zatrudnianiu w służbie BHP, to podstawą takiego zatrudnienia mogą być umowy przewidziane w Kodeksie pracy.
Dziękuję za odpowiedź. Nadal mam wątpliwości, poniewaz powołuje się Pani jedynie na slowo: zatrudnienie. Nie jest napisane w ustawie o jakie konkretnie zatrudnienie chodzi. Pragnę zauważyć, że umowa zlecenie jest jedną z form zatrudnienia. Oczywiście reguluje ją kodeks cywilny ale wciąż jest to zatrudnienie. Pytam bo zadając to pytanie na wykładach uzyskałam informację, że umowa zlecenie jest ok. Nie wiem komu m w końcu wierzyć. Za dużo sprzecznych informacji.
Marto, umowa zlecenia jest ok, ale w przypadkach opisanych w art. 237 ind. 11 par. 2 K.p. Jest to obsługa zakładów jako specjalista z zewnątrz, a to nie jest tożsame z pracą w służbie BHP. Wykonując zatem zlecenia na podstawie umowy zlecenia albo w ramach działalności gospodarczej, nie jest to praca w służbie BHP i nie nalicza się staż pracy w służbie BHP.
Dziękuję. Myślę, że teraz ma to sens i teraz jestem przekonana.
Przyznam, że to zagadnienie było dla mnie niby oczywiste, ale kiedy dopytałaś o szczegóły, to chwilę musiałam się zastanowić nad odpowiedzią. Dziękuję więc za ciekawe pytanie. 🙂
Mówiąc o sytuacji powierzenia zadań służby BHP co mamy dokładnie na myśli, a raczej co ustawodawca ma na myśli? Dużo jest interpretacji, że etat musi być podzielony to wtedy staż w służbie bhp się liczy. Ponadto wspominacie Państwo, że nazwa stanowiska nie do końca ma znaczenie, więc pytam: Co w sytuacji gdzie pracodawca zatrudnia 80 osób, ma pracownika na stanowisku “Specjalista ds marketingu” z wykształceniem BHP (studia podyplomowe BHP). Zgodnie z Waszą opinią jest powierzenie zadań… ALE ten pracownik ma w zakresie obowiązków wypisane wszystkie zadania służby BHP! Więc z jednej strony mamy powierzenie zadań służby BHP, ale skoro nazwa stanowiska nie ma znaczenia, a ma w zakres obowiązków wpisane wszystkie zadania służby BHP zgodnie z rozporządzeniem (oczywiście wszystkie te zadania wykonuje – nie pomaga pracodawcy, bo pracodawca “zielony” w temacie, ten pracownik wykonuje sam wszystko)… Czytaj więcej »
Bartku, mam na imię Basia i prowadzę BHP od podszewki sama. Interpretacji może i jest dużo, ale rzeczywistość jest jedna. Różnica jest taka, że jeśli pracodawca nie utworzył służby BHP, tylko powierzył obowiązki służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, to wówczas nazwa stanowiska tej osoby może brzmieć dowolnie (np. wspomniany przez Ciebie specjalista ds. marketingu). Owszem, taka osoba ma obowiązek wykonywać wszystkie zadania służby BHP, jednak częstotliwość ich wykonywania jest niewielka (np. raz w tygodniu przez 4 godziny). Jeśli pracodawca zatrudniający poniżej 100 pracowników uzna, że potrzebuje mieć powołaną służbę BHP, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby mógł to zrobić. Wtedy należy zatrudnić pracownika służby BHP na cały lub część etatu. W tym drugim przypadku, kiedy służba BHP jest pracodawcy potrzebna, ale nie aż na pełny… Czytaj więcej »
Pracodawca w strukturze organizacyjnej firmy ma kilka różnych wydziałów oraz dodatkowo “służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy”. Nie ma nikogo zatrudnionego na etacie pod nazwą np. “starszy inspektor ds BHP”. W firmie jest osoba na stanowisku “Kierownik Wydziału”, która: posiada wykształcenie wyższe wraz ze studiami podyplomowymi w zakresie BHP ma w zakresie obowiązków wpisane zadania związane z pracą jako kierownik wydziału oraz wszystkie zadania służby BHP zgodnie z rozporządzeniem (22 punkty), zatrudniona jest na umowie o pracę (pełny etat), oczywiście wszystkie zadania służby BHP są przez tego kierownika wykonywane w firmie, stan zatrudnienia 80 osób w firmie. Zgodnie z ww. sytuacją. liczy się staż czy nie? Służba BHP utworzona – jest w strukturze firmy, pracownik ma wykształcenie, ma wpisane zadania służby BHP w zakres obowiązków i je wykonuje. Czy trzeba coś więcej? Proszę… Czytaj więcej »
Bartku, jeśli ta osoba wykonuje również inne zadania, to nie. Jeśli zajmuje się tylko zadaniami służby BHP, to tak. W tej sytuacji jednak byłoby lepiej, gdyby jej stanowisko pracy miało nazwę zgodną z rozporządzeniem w sprawie służby BHP – nie budziłoby to niczyich wątpliwości co do faktu, czy pracuje w służbie BHP, czy nie.
Pracownik wykonuje zadania służby BHP oraz inne obowiązki wynikające ze stanowiska “Naczelnika Wydziału”.
W zakresie obowiązków ma obowiązki naczelnika oraz zadania służby bhp.
Bartku, w takim przypadku służba BHP nie została utworzona. Pracownik jest osobą zatrudnioną przy innej pracy, wykonującą zadania służby BHP. Można rozwiązać tę sytuację rozdzielając etat na 2 umowy – jedna na zadania służby BHP + odpowiednie stanowisko zgodne z rozporządzeniem. Druga – na inne zadania, które ta osoba wykonuje. To rozwiązane jest równoznaczne z utworzeniem służby BHP. W praktyce nic się nie zmieni, ale formalnie zmieni się wszystko.
“W praktyce nic się nie zmieni, ale formalnie zmieni się wszystko” – paradoks goni paradoks.
Pragnę dodać że w strukturze organizacyjnej jest utworzona służba bhp, tak jak pisałem wcześniej, dlatego się nie zgadzam z tą sytuacją.
Zwróciłem się z prośbą o interpretacja Głównego Inspektora Pracy. Jak otrzymam informację zwrotną, podzielę się wiedzą.
Pozdrawiam
Bartku, zgadzam się z Tobą, że to paradoks, jednak przepisy są takie a nie inne. Z chęcią zapoznam się ze stanowiskiem PIP, choć wiem doskonale co odpiszą, bo zgłębiałam temat również tam.
Witam, mam pytanie odnośnie nabycia stażu pracy w służbie BHP. Ukończyłam studia podyplomowe w czerwcu 2021, do tej pory nie rozpoczęłam pracy w zakresie BHP. Czy jest jakiś określony czas od obrony w jakim należy podjąć pracę ? Czy to nie ma znaczenia ? Za niedługo minie rok , znajomy powiedział mi , że jeśli nie rozpocznę pracy do roku od obrony, będę musiała robić dodatkowe kursy, czy to prawda ? Będę wdzięczna za odpowiedź:)
Sylwio, możesz podjąć pracę w służbie BHP w dowolnym czasie, nawet po 10 latach (mam takie osoby wśród Kursantów :)). Kwalifikacje się nie przedawniają.
Mam pytanie odnośnie ostatniego punktu – skończyłam studia podyplomowe bhp, zaczęłam pracę w firmie ( uop, starszy inspektor ds. bhp), która dosłownie “robi bhp dla innych firm” – czyli ma z nimi podpisane umowy i tworzy/uzupełnia dokumentację, prowadzi szkolenia wstępne i okresowe, wykonuje pomiary środowiska pracy, usługi eksperckie, odbiory maszyn, itp. Czy dobrze rozumiem ostatni akapit i w takim wypadku nie pracuję w służbach bhp? Myślałam, że po roku doświadczenia w tej firmie, będę mogła pracować “na swoim”, a wychodzi na to, że jednak nie?
Edyto, ta forma pracy to tzw. outsourcing, czyli obsługa zakładów jako specjalista z zewnątrz. To nie jest praca w służbie BHP. Tylko pracując w wewnętrznej służbie BHP konkretnego zakładu nabywa się staż pracy w służbie BHP, który po roku pracy daje kwalifikacje specjalisty i możliwość założenia własnej działalności. Jednak warto wziąć pod uwagę również inne kwestie. Wiele osób chciałoby po roku zakładać działalność, ale tak naprawdę to bardzo niewiele czasu, aby być w pełni gotowym do prowadzenia firmy. Rynek usług BHP jest specyficzny i panuje na nim bardzo duża konkurencja. Warto zaplanować dłuższe zdobywanie doświadczenia, niż tylko rok, a wtedy będzie łatwiej przebić się wśród konkurencji, kiedy pojawisz się z własną ofertą jako przedsiębiorca. Praca w tej firmie może nie daje Ci stażu w służbie BHP, ale niewątpliwie jest bardzo… Czytaj więcej »
Dziękuję za odpowiedź.
Witam, w firmie w której obecnie odbywam staż (ponad 400 pracowników) zaproponowano mi stanowisko młodszego specjalisty ds. EHS na umowę o pracę. Czy ujmując w ten sposób stanowisko w umowie, będzie liczyło mi się to do rocznego stażu w bhp (staż, który jest wymagany do uzyskania tytułu specjalisty bhp)? Czy jednak lepiej jest rozbić stanowisko w umowie na 2 odrębne podmioty:
7/10 etatu młodszy specjalista ds. ochrony środowiska
3/10 etatu starszy inspektor ds. bhp
Marto, zakład utworzył służbę BHP i Ty zostaniesz w niej zatrudniona. Służba BHP nie powinna być obciążana dodatkowymi zadaniami. Tak mówią przepisy. Praktyka jednak od jakiegoś czasu nieco odbiega od ideału. Obserwuje się dość powszechne łączenie służby BHP z niektórymi dodatkowymi zadaniami. Najpopularniejsze z nich to ochrona ppoż. i ochrona środowiska właśnie. Na przestrzeni lat widać, że PIP rzadko kwestionuje ten stan rzeczy. Wytworzyło się na to pewne ciche przyzwolenie, z którym trudno mi dyskutować. Wiele osób tak pracuje i – w mojej ocenie – jeśli tylko te dodatkowe zadania nie zaburzają wykonywania zadań służby BHP – to sytuacja ta jest do zaakceptowania.
Witam, czy po przepracowaniu 12 lat za granica (UK) w służbie bhp na etacie mój staż pracy jest uznawany i mogę pracować jako st. Specjalista ds. BHP w Polsce?
Mam również studia podyplomowe w zakresie BHP w Polsce ale staż tylko zagraniczny.
Z tego co wyczytałam to tak ale chciałabym poznać Pani opinie.
Artykuły na których się opieram :
https://powroty.gov.pl/-/praca-za-granica-a-staz-pracy-w-polsce
oraz
https://powroty.gov.pl/-/procedura-uznawania-kwalifikacji-zawodowych
dziekuję i pozdrawiam
Karolino, niestety nie znam odpowiedzi na Twoje pytanie.
czy bedac zatrudniona na stanowisku księgowa/inspektor BHP ( łacznie 1 etat) nie mam wyszczególnionych wymiarów etatów tylko jest napisane 1 etat wlicza mi sie to do stazu w sluzbie BHP
Czy praca za granicą w Wielkiej Bryutanii w służbie bhp na etacie liczy się do stażu pracy wymaganego w Polsce do pracy w BHP?
Czy w przypadku, kiedy pracuję jednocześnie na pełnym etacie w dwóch firmach powyżej stu pracowników każda, jako starszy inspektor, to po przepracowaniu w nich po pół roku w tym samym czasie nabywam uprawnienia specjalisty ?
Nie, staż pracy się nie skraca w ten sposób. Należy przepracować rok niezależnie od liczby zakładów czy wymiaru etatu.
Dzień dobry, teraz w czerwcu zdałam egzamin (studia podyplomowe bhp). Pracuję w gospodarstwie rolnym, które zatrudnia do 10 osób w sezeonie ze 12 osób, Aktualnie korzystamy z firmy zewnętrznej która obsługuje nas w kwestii bhp. Jeżeli mam umowę na pełen etat i poprostu dopiszę sobie zakres czynności dot spraw bhp to czy będzie mi to zaliczone do tego rocznego stażu? Czy muszę sobie podzielić umowę np na 3/4 etatu i 1/4 i wtedy zaliczy mi się to do tego rocznego stażu? czy bedac zatrudniona na stanowisku księgowa/inspektor BHP ( łacznie 1 etat) nie mam wyszczególnionych wymiarów etatów tylko jest napisane 1 etat wlicza mi sie to do stazu w sluzbie BHP
Dzień dobry.
Po skończonych studiach podyplomowych od roku pracuję dodatkowo na 1/8 etatu jako pracownik służby bhp i na cały czas na cały etat jako operator maszyn i brygadzista.
Czy w takim przypadku nalicza się staż pracy w służbie bhp?
Pozdrawiam
Dzień dobry, tak, nalicza się. Również pozdrawiam!
Dwa pytania: 1. Czy PIP albo inne instytucje weryfikują czy osoba prowadząca jednoosobową firmę w zakresie usług BHP spełnia wymagania specjalisty ds BHP?
2. Jeśli byłem zatrudniony na stanowisku starszego inspektora ds BHP i ppoż minimum 1 rok( część etatu ale to już wiemy że nie ma znaczenia), to czy to ppoż nie „psuje” tutaj tego odbycia stażu? Był to staż w służbie czy ktoś tu może podważyć mój staż bo wpisane miałem też ppoż na stanowisku pracy. Dodam że miałem wtedy uprawnienia inspektora ppoż.
1. Tak
2. Raczej nie. Często spotyka się ppoż. czy OŚ jako dodatkowe zadania w ramach pracy w służbie BHP i nie jest to podważane przez organy kontroli.
Dzień dobry, czy wymagania roku stażu w BHP spełni umowa podpisania od 01.01.2024 r. do 01.01.2025 r. na 1/8 etatu? Czy jest konieczne przepracowanie dokładnie 365 dni roboczych czyli szacunkowo 4 lat na 1/8 etatu?
Odpowiedź znajduje się w innym artykule, zapraszam: https://bhpodpodszewki.pl/rok-stazu-pracy-w-sluzbie-bhp-o-co-w-tym-chodzi/
Dziękuję za odpowiedź. Niestety nie mogę znaleźć precyzyjnej odpowiedzi na moje pytanie.
Aleksandrze, w artykule ma tam nic na temat przeliczeń, o które pytałeś, co oznacza, że nie mają miejsca. 🙂
Rozumiem, bardzo dziękuję za odpowiedź. 🙂
Dzień dobry. Czy jeżeli pracuje jako specjalista ds. personalnych na 3/4 etatu a na 1/4 chciałabym pracować na odrębnej umowie z tym samym pracodawcom jako referent ds. Bhp będzie mi się to liczyło do rocznego stażu w służbie Bhp?
Witaj Basiu jestem tu nowa . Skończyłam studia podyplomowe z BHP w 2023 i chciałbym zdobyć doświadczenie w BHP .Pracuje w firmie budowlanej na stanowisku kadrowa firma zatrudnia 15 osób na umowę o pracę i 20 osób na zleceniu .Firma ma podpisaną umowę panem który prowadzi firmę BHP .Moje pytanie brzmi czy mogę zdobyć staż pracy w tej firmie jeśli w umowie o pracę podzielę stanowiska 1/2 kadry 1/2 BHP .I po roku można założyć firmie z BHP ?