Dziś biorę na tapet stanowiska pracy w służbie BHP. Odpowiem na kilka błędnych przekonań w tym zakresie, z którymi bardzo często się spotykam.
Pytanie: “Kończę studia i mam tytuł starszego inspektora, prawda?”
Nie, nieprawda.
- inspektor,
- starszy inspektor,
- specjalista,
- starszy specjalista,
- główny specjalista ds. BHP
– to są stanowiska pracy w służbie BHP. To nie są tytuły. Nie powinieneś więc mówić: “Mam tytuł starszego inspektora”. Możesz powiedzieć: “Mam kwalifikacje do pracy na stanowisku starszego inspektora”. Być może wydaje Ci się, że to to samo. Już wyjaśniam, dlaczego to nie jest to samo.
Stanowiska pracy w służbie BHP, które wymieniłam powyżej, to są nazwy stanowisk, na których pracodawca może zatrudniać pracowników w swojej służbie BHP. Tak samo jak: starszy księgowy, młodszy asystent, starszy referent lub starszy specjalista ds. zakupów. Żadna osoba zatrudniona na tych stanowiska nie powie o sobie: “Mam tytuł starszego referenta”, czy “Mam tytuł starszego specjalisty ds. zakupów”. Brzmi śmiesznie, prawda? No właśnie…
Tytuły to: inżynier, magister, doktor, doktor habilitowany, profesor.
Można więc o sobie powiedzieć: “Mam tytuł magistra, więc mam kwalifikacje do pracy na stanowisku starszego inspektora ds. BHP”.
Pytanie: “Czy to prawda, że po roku stażu pracy w służbie BHP jestem automatycznie specjalistą ds. BHP?”
W tym przypadku zależy, co pytający ma na myśli.
Pracując w służbie BHP na stanowisku starszego inspektora ds. BHP, po roku pracy, uzyskujesz kwalifikacje do pracy na stanowisku specjalisty ds. BHP. Ale nie jest to równoznaczne z tym, że twoje stanowisko automatycznie się zmienia. Pracodawca może Ci je zmienić. Ale nie musi.
Dlaczego może? Dlatego, że jest to jego dobra wola. Jeśli chcesz, żeby po roku pracy u danego pracodawcy, zmienił Ci nazwę stanowiska pracy na tego upragnionego specjalistę ds. BHP” musisz go o to poprosić. Pracodawca może się zgodzić, ale absolutnie nie musi.
Dlaczego nie musi? Dlatego, że zgodnie z zapisami w “naszym” rozporządzeniu, podane w nim lata stażu w na poszczególnych stanowiskach w służbie BHP są minimalna. Jeśli więc pracodawca uzna, że jego zdaniem, nie czas na specjalistę to nic z tym nie zrobisz.
Natomiast drugi aspekt tego pytania dotyczy możliwości starania się o pracę na stanowiskach specjalisty ds. BHP albo możliwości obsługiwania zakładów jako specjalista z zewnątrz po roku pracy w służbie BHP. I tak – jedno i drugie jest możliwe.
Pytanie: “Dlaczego w ofertach pracy szukają Specjalisty ds. BHP, a jest wymóg 5 lat doświadczenia zawodowego? Przecież tak nie można.”
Tak jak pisałam w poprzednim akapicie – liczba lat pracy na danym stanowisku, określona w rozporządzeniu, jest minimalna. Może więc tak być, że ktoś szuka specjalisty ds. BHP z pięcioletnim stażem zawodowym.
Pytanie: “Dlaczego w ofertach pracy szukają Inspektora ds. BHP, a jest wymóg studiów i 2 lat doświadczenia zawodowego? Przecież to niezgodne z przepisami.”
Niezgodne, owszem. Ale też prawo nie przewiduje sankcji za zatrudnienie osoby o kwalifikacjach nawet starszego specjalisty ds. BHP na stanowisku inspektora ds. BHP. Co najwyżej, inspektor pracy podczas kontroli wyda pracodawcy zalecenie, aby pracodawca zmienił pracownikowi służby BHP nazwę stanowiska.
Pytanie: “To co mam zrobić, żeby móc pracować na stanowisku specjalisty, skoro już mogę?”
Edukować. Można poprosić pracodawcę o zmianę nazwy stanowiska pracy. Również podczas ustalania warunków pracy po wygranej rekrutacji, można grzecznie zapytać, czy byłaby możliwość być zatrudnionym na takim a takim stanowisku z takiego a takiego powodu. Miej jednak na uwadze, że możesz spotkać się z odmową.
Ale powiem Ci coś jeszcze. Przywiązanie do nazw stanowisk mają chyba tylko osoby początkujące. Jeśli siedzi się w tym zawodzie nieco dłużej, to nikt nie ocenia kolegów po fachu kategoriami nazw stanowisk pracy, na jakich pracują. Ważniejsze jest, ile czasu ktoś zajmuje się tym zawodem, czy w jakich branżach “behapuje”. Nazwa stanowiska, jak sam widzisz, jest bardzo względna.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późniejszymi zmianami:
- Dz. U. 2004 nr 246 poz. 2468 – w tej nowelizacji znajdziesz aktualne wymagania dotyczące stanowisk w służbie BHP!
- Dz. U. 2005 nr 117 poz. 986
Czy ma Pani wrażenie, że ogólnie służba BHP jest takim pozostawionym zapuszczonym działem uregulowań prawnych. Że tak naprawdę traktuje się tych pracowników 2 rzednie a dodatkowo przepisy właśnie nie zmuszą co do mimo wszystko zmian nazw stanowisk aby też one wyrażały realne kompetencje osób. BHP musi znać gigantyczną ilość przepisów i cały czas być na bieżąco a mimo to jest to osoba postrzegana jako wrzód.
Zgadzam się. W (zbyt) wielu zakładach tak to niestety wygląda. 🙁
Witam. Mam pytanie skończyłam studia podyplomowe zarządzanie bezpieczeństwem i higieny pracy. Czy mogę wystawić pracownikowi zaświadczenie o zakończeniu szkolenia BHP? Czy powinnam skończyć dodatkowe kursy?
Cześć Wioleto, niestety nie ma takiej możliwości. Twoje pytanie wbrew pozorom wymagałoby bardzo długiej odpowiedzi, ponieważ trzeba by omówić zarówno kwestię organizatora szkolenia, wykładowcy, programu itp. Na blogu poruszałam już te tematy, zachęcam do przeczytania artykułów z kategorii “szkolenia BHP” – opisałam już temat kwalifikacji do prowadzenia szkoleń okresowych i wstępnych. Możesz też skorzystać z “Przewodnika po szkoleniach BHP”, gdzie masz całą wiedzę o szkoleniach w jednym miejscu.
Witam,
czy mogę zatrudnić na stanowisku Inspektora ds BHP osobę, która jest w trakcie studiów podyplomowych w zakresie BHP, komórka BHP jest wieloosobowa i ten pracownik do czasu uzyskania kwalifikacji – ukończenia studiów, nie będzie legitymował się uprawnieniami i będzie pracował pod patronatem St. specjalisty ds BHP, jego zadania będą ściśle określone w uzupełnieniu stanowiskowej karty pracy,
Tak. Taka osoba nie może samodzielnie wykonywać zadań służby BHP, ale może pomagać pracownikom służby.
Witam, Mam ukończone studia podyplomowe “Bezpieczeństwo i higiena pracy (bhp) oraz ochrona przeciwpożarowa (ppoż.)”. Czy teraz mogę prowadzić własną działalność gospodarczą i świadczyć usługi prowadzenia wszystkich szkoleń BHP (wstępne, okresowe itd)?
Witam. Jeśli masz wyłącznie studia i żadnego doświadczenia, to nie. Kwestia kwalifikacji do prowadzenia szkoleń BHP wymaga zrozumienia wielu elementów układanki, m. in. kogo chcesz szkolić, w jakiej roli, w jakim zakresie itp. Nie sposób ich streścić w krótkiej odpowiedzi. Polecam Ci skorzystanie z mojego “Przewodnika po szkoleniach BHP”, w którym omówiłam to zagadnienie kompleksowo. Zrozumiesz, jakie kwalifikacje musisz mieć, aby prowadzić poszczególne szkolenia, dla kogo możesz je prowadzić, jak je poprawnie udokumentować oraz jakie metody i techniki wykorzystać, aby szkolenie było interesujące. Pod tym linkiem można się zapisać na listę zainteresowanych (zapis nie zobowiązuje do niczego), a gdy otworzę nabór, otrzymasz na maila pełną ofertę i wszystkie szczegóły: https://bhpodpodszewki.pl/przewodnik-po-szkoleniach-bhp/