Jak sobie radzić z pracownikami, którzy są roszczeniowi i wszystko wiedzą lepiej?

with Brak komentarzy

Jeśli pracujesz już w Służbie BHP, zapewne wiesz jakich pracowników mam na myśli. Zdarzają się w każdej pracy. Co ich wyróżnia? To, że wszystko zawsze wiedzą lepiej i chcą za wszelką cenę udowodnić swoje racje. Jak sobie z nimi radzić?

Jak sobie radzić z pracownikami, którzy są roszczeniowymi i wszystko wiedzą lepiej - wściekła kobieta

Zachowaj spokój

Jestem tego zdania, że nie warto wchodzić w dyskusję z takimi osobami. Dla Ciebie to niepotrzebne nerwy, a dla nich woda na młyn. Jeżeli wdasz się z rozmowę, atmosfera się tylko zaogni. Jeśli ktoś wie lepiej, to będzie robił wszystko, żeby to pokazać.

Według mnie, o wiele lepiej można sobie poradzić spokojem. Warto wysłuchać taką osobę do końca. Niech wypowie swój punkt widzenia. Jak skończy, to już będzie trochę zbita z tropu, że jej nie przerwałeś w połowie.

Dobrym rozwiązaniem jest zapytanie skąd ma taką wiedzę. W tym momencie często okazuje się, że: „w radiu Zet mówili”, „kolega mi powiedział” albo „tak było 20 lat temu na kopalni”. To jest dopiero odpowiedni moment na to, żeby uświadomić taką osobę, że radio Zet to nie jest najlepsza podstawa prawna. Czekając z odpowiedzią do tego momentu, pracownik słysząc swoją odpowiedź sam zrozumie, że wiedza, którą ma jest niekoniecznie prawdziwa czy aktualna.

 

Podstawa prawna

Jeśli jednak pracownik jest nieugięty i obstaje przy swoim, to możesz poprosić go o podanie podstawy prawnej. To świetny chwyt. Czasami pracownicy rzeczywiście poszukają tej podstawy, ale najczęściej już sam fakt, że mieliby mieć do czynienia z ustawami i rozporządzeniami odstrasza ich bardzo skutecznie.

Jeśli pracownik przyjdzie do Ciebie z podstawą prawną, sprawdź czy jest to rzeczywiście artykuł prawny i czy jest aktualny (polecam do tego oczywiście ISAP – Internetowy System Aktów Prawnych). Może się zdarzyć, że będzie to przypadkowa informacja z Internetu, gdzie można spotkać niekoniecznie wiarygodne informacje.

 

Gaś temperament

Pracownicy czasami ulegają emocjom. Nie ma się co dziwić, wykonują najcięższą pracę. Jeśli zdarzy się tak, że pracownik będzie Cię obrażał, to nie odgryzaj się tym samym. Rodzi to zbędny konflikt. To co proponuję zrobić, to powiedzieć pracownikowi, że chętnie z nim porozmawiasz, ale w normalnej, spokojnej atmosferze. Jeśli to nie zadziała od razu, to powiedz pracownikowi, że zapraszasz go jak ochłonie.

 

Bądź otwarty

To, że czasami pracownicy nie potrafią sprecyzować o co im dokładnie chodzi lub są pod wpływem emocji, nie oznacza jednak, że zawsze się mylą. Czasami pracownicy nie są w stanie opisać o co dokładnie im chodzi albo mylą pojęcia. Zachęcam Cię więc do tego, aby zawsze być otwartym i starać się zrozumieć o co może pracownikowi chodzić. Być może ma do przekazania coś naprawdę istotnego, ale po prostu nie potrafi tego właściwie ubrać w słowa.

 

 

Follow Barbara Swoboda-Rozmus:

10 lat pracowałam w służbie BHP. Mam uprawnienia nauczyciela zawodu. Ale nie chcę uczyć w szkole według schematów. Chcę dzielić się z Wami moją wiedzą, po prostu, jak koleżanka po fachu.