Jak się tworzy służbę BHP

with 14 komentarzy

Niezmiennie jednym z trzech najczęściej zadawanych mi pytań jest pytanie o to jak się tworzy służbę BHP. Dzisiaj wyjaśniam tę zagadkę.Jak się tworzy służbę BHP

Kto tworzy służbę BHP?

Służbę BHP tworzy pracodawca. Jeśli zatrudnia powyżej 100 pracowników, utworzenie służby BHP to jego obowiązek, o czym mówi wprost Kodeks pracy [1].

Jeśli pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników, ale zagrożenia i warunki pracy tego wymagają, to jak najbardziej też może on utworzyć służbę BHP. Wtedy jednak jest to jego prawo, a nie obowiązek.

Jak się tworzy służbę BHP?

W pytaniach Czytelników pojawiało się sporo pomysłów w tym temacie, np. czy służbę BHP trzeba gdzieś zgłosić, np. do PIPu, napisać pismo informacyjne, umieścić zapis w regulaminie pracy itp. Nie. Nic z tych rzeczy nie trzeba robić.

Służbę BHP tworzy pracodawca zatrudniając na cały lub część etatu (np. 1/4 lub 1/2 etatu) pracownika na stanowisku pracy:

  • starszego inspektora ds. BHP albo
  • specjalisty ds. BHP albo
  • starszego specjalisty ds. BHP albo
  • głównego specjalisty ds. BHP 

zgodnie z kwalifikacjami osoby zatrudnianej.

Dlaczego nie ma tutaj stanowiska inspektora ds. BHP? Ponieważ osoba o kwalifikacjach inspektora ds. BHP nie może pracować na jednoosobowym stanowisku w służbie BHP. Może jedynie pracować w wieloosobowej służbie BHP.

Komu podlega służba BHP?

Pracownik służby BHP może podlegać:

  • bezpośrednio pracodawcy [2] lub
  • osobie zarządzającej jednostką organizacyjną, np. prezesowi zarządu [2] lub
  • osobie wchodzącej w skład organu zarządzającego, upoważnionego przez ten organ do sprawowania nadzoru w sprawach z zakresu BHP [2], np. wiceprezesowi ds. pracy itp. lub
  • kierownikowi wieloosobowej komórki ds. BHP [3].

Zaczynasz swoją drogę zawodową w służbie BHP? Poznaj Program “BHP na start”, z którego dowiesz się, jak w praktyce realizować zagadnienia BHP w zakładach!

Program "BHP na start" baner z przyciskiem "więcej informacji"

Stanowiska w służbie BHP?

Pracownicy służby BHP mogą być zatrudniani na 5 stanowiskach [4].

  • Inspektorem ds. BHP może być osoba posiadająca zawód technika BHP,
  • Starszym inspektorem ds. BHP może być osoba posiadająca:
    • zawód technika BHP pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie BHP lub
    • wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP albo studia podyplomowe w zakresie BHP,
  • Specjalistą ds. BHP może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP albo studia podyplomowe w zakresie BHP oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie BHP
  • Starszym specjalistą ds. BHP może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP albo studia podyplomowe w zakresie BHP oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie BHP
  • Głównym specjalistą ds. BHP może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP albo studia podyplomowe w zakresie BHP oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie BHP.

Pamiętaj, że to są stanowiska pracy, a nie tytuły.

Jak się awansuje w służbie BHP?

Zwróciłeś uwagę na wytłuszczone w poprzednim akapicie słowa “co najmniej”? No właśnie. Staż pracy jest minimalny, co oznacza, że może być wymagany większy staż, niż podany w tych zapisach. To, że np. masz wyższe wykształcenie i zostałeś zatrudniony na stanowisku starszego inspektora ds. BHP nie oznacza, że po roku stażu pracy automatycznie “stajesz się” specjalistą ds. BHP. Ty będziesz mieć kwalifikacje specjalisty ds. BHP, ale absolutnie się nim nie stajesz z automatu, ani z mocy prawa, ani nijak inaczej. Można Cię na takim stanowisku zatrudniać, ale nie stajesz specjalistą ds. BHP automatycznie.

Jeśli zgodnie z przepisami prawa nabędziesz kwalifikacje do pracy na stanowisku specjalisty ds. BHP, to jeśli chcesz “awansować”, musisz po prostu porozmawiać na ten temat z pracodawcą. Sama taką rozmowę w mojej pierwszej pracy przeprowadziłam i taki “awans” otrzymałam, więc jest to jak najbardziej możliwe.

Czy specjalista ds. BHP ma więcej obowiązków niż inspektor ds. BHP?

Nie. Obowiązki dla każdego pracownika służby BHP są takie same i są określone w rozporządzeniu [5]. Ale specjalista ds. BHP (starszy specjalista ds. BHP i główny specjalista ds. BHP) ma więcej możliwości zawodowych. Jakich? Może zostać kierownikiem działu BHP oraz może założyć własną działalność i obsługiwać firmy jako specjalista spoza zakładu (albo wykonywać takie usługi na umowę zlecenia).

Podsumowanie

Utworzenie służby BHP nie wymaga zgłoszenia tego faktu do żadnych instytucji, ani organów państwowych. Utworzenie służby BHP polega na zatrudnieniu pracownika na cały lub część etatu na stanowisku: starszego inspektora ds. BHP, specjalisty ds. BHP, starszego specjalisty ds. BHP, głównego specjalisty ds. BHP. To wszystko.

Podstawy prawne:

[1] Art. 23711 § 1 Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 z późn. zm.

[2] § 1.5 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późniejszymi zmianami

[3] § 4.4 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późniejszymi zmianami

[4] § 4.1 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy Dz. U. 2004 nr 246 poz. 2468

[5] § 4 i § 3 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późniejszymi zmianami

The form you have selected does not exist.

Podąrzaj Barbara Swoboda-Rozmus:

Jestem w świecie BHP od 2008 roku. Najpierw blisko dekadę przepracowałam w służbach BHP. Od 2017 roku jako nauczyciel praktycznej nauki zawodu prowadzę "BHP od podszewki". Tworzę wyjątkowe kursy ułatwiające zawodowe życie początkującym pracownikom służby BHP. W moich kursach stawiam na prosty język i praktyczne przykłady. Przeszkoliłam już ponad 3500 osób! Kliknij i sprawdź, jak mogę Ci pomóc: OFERTA KURSÓW

Subscribe
Powiadom o
guest
14 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Marta
Marta
3 lat temu

#specjalistabhp w myśl przepisu
Specjalistą ds. BHP może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP ALBO studia podyplomowe w zakresie BHP ORAZ co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie BHP.
Czy to znaczy że jeśli mam studia inzynieryjskie BHP to odrazu mam kwalifikacje specjalisty ?
Czy ten rok stażu odnosi się tylko do studiów podyplomowych czy do całości?

Klaudia
Klaudia
2 lat temu

Jeżeli pracodawca zatrudnia starszego inspektora ds. BHP tworząc tym samym służbę BHP w zakładzie pracy to kto przeprowadza jej szkolenie BHP?

Paulina
Paulina
1 rok temu

W przypadku gdy po studiach mgr w specjalności BHP zostałam zatrudniona do służby BHP (jako inspektor ds BHP -choć mogłam już być zatrudniona jako starszy inspektor), która prowadzona była przez głównego specjalistę ds BHP, a Pan ten zwolnił się w połowie roku i jego obowiązki objął awaryjnie kierownik innej jednostki, który wykonuje zadania służby BHP wraz ze mną czy mam zachowaną ciągłość pracy w służbie BHP jakby pod przewodnictwem tego Pana kierownika? Czy to już się nie zalicza do służby BHP? Ciężko mi rozgryźć taką patową sytuację 🙁

Last edited 1 rok temu by Paulina
Paulina
Paulina
1 rok temu

Ulga na sercu! Bardzo Pani dziękuje 😍

Last edited 1 rok temu by Paulina
Łukasz
Łukasz
1 rok temu

A co jeżeli Pracodawca zatrudnia osobę w trakcie studiów, ale jednocześnie mająca technika bhp na stanowisku Specjalisty ds. BHP? Służbą BHP zarządza kierownik regionalny, a stanowisko podlega bezpośrednio pod dyrektora zakładu pracy (jednego z 5 oddziałów w PL). Czy technik bhp może pracować na takim stanowisku, bez ewentualnych problemów w tej kwestii przy ewentualnej kontroli PIP-u? Nie do końca wiem czy to jest w takim przypadku jednoosobowa komórka czy wieloosobowa. Zakład pracy ma specjalistów BHP (po jedynym na każdy z 5 zakładów), zatrudniani są w ramach jednej “grupy”, ale spółki/oddziały są różne. Proszę o wyjaśnienie.

Łukasz
Łukasz
1 rok temu

Dziękuję za odpowiedź, jednak czy w przypadku opisanego wyżej systemu zatrudniania specjalistów BHP mówimy o jednoosobowej komórce bhp w każdym z zakładów, czy może w ramach jednej grupy możemy nazwać ich wieloosobową komórką BHP?

Łukasz
Łukasz
1 rok temu

Właściwie “Specjalista ds. BHP” to może być też jedynie kwestia nazewnictwa stanowiska.. jeżeli faktycznie mamy do czynienia z wieloosobową komórką BHP.