Jak napisać procedurę

with Brak komentarzy

Dzisiejszy wpis to kolejna odpowiedź na pozostawione w ankiecie zagadnienie. Powiem Wam dzisiaj jak napisać dobrą procedurę i podzielę się moim wzorem procedury 🙂

Jak napisać procedurę

Marta napisała: „Nie wiem od czego zacząć, jak pisać procedurę aby wszyscy pracownicy dobrze zrozumieli zamysł, co jest ważne a co mniej.”

 

Co powinna zawierać dobra procedura

Przede wszystkim, należy odpowiedzieć sobie na 2 podstawowe pytania:

  • dla kogo jest procedura?
  • jakie informacje chcę przekazać w tej procedurze?

Pamiętaj, że to co piszesz musi być dostosowane do odbiorców. Innymi słowami piszesz pracę magisterską, a innymi słowami instrukcję, która w zrozumiały i przejrzysty sposób będzie określała porządek i obowiązki w konkretnej dziedzinie.

 

Jakie elementy procedura musi koniecznie zawierać

1. Cel procedury – precyzyjnie określ co to za procedura i jaki cel ma spełnić

2. Zakres stosowania – czyli w jakich działach i obszarach będzie stosowana, komu ma służyć i kto ma jej przestrzegać

3. Odpowiedzialność – kto i za co odpowiada

4. Terminologia – wyjaśnij wszelkie pojęcia, które mogą być niezrozumiałe

5. Sposób postępowania – opisz krok po kroku jak ma dany temat przebiegać

6. Dokumenty związane – wypunktuj wszelkie inne dokumenty wewnątrzzakładowe, które mogą być powiązane tematycznie z daną procedurą

7. Załączniki – podaj wszelkie załączniki, z pomocą których procedura będzie realizowana, np. formularze, tabele wyników itp.

 

Czego nie warto wpisywać do procedur

  • Informacji nic nie wnoszących
  • Informacji, które mogą wprowadzać w błąd lub powodować niezrozumienie treści
  • Powielać informacji zawartych w innych procedurach i dokumentach wewnątrzzakładowych
  • Przepisywać fragmentów aktów prawnych
  • Opisywać rzeczy oczywistych

 

Wzór procedury 

Kliknij i pobierz mój wzór procedury. UWAGA: Po otwarciu wzoru procedury, kliknij: „Plik”, a następnie „Utwórz kopię„. Jeśli tego nie zrobisz, inni Czytelnicy będą mogli mieć problem z pobraniem!

 

 

 

Follow Barbara Swoboda-Rozmus:

10 lat pracowałam w służbie BHP. Mam uprawnienia nauczyciela zawodu. Ale nie chcę uczyć w szkole według schematów. Chcę dzielić się z Wami moją wiedzą, po prostu, jak koleżanka po fachu.